icon

Discursul pe care Prim-ministrul Pavel Filip l-a pregătit pentru dezbaterea moțiunii de cenzură din Parlament

03-10-2016 12:05
3,436

Stimați colegi,

 

Vreau să încep prin a spune că gestul opoziției de a depune moțiune de cenzură în contextul angajării răspunderii Guvernului în fața Parlamentului este unul constituțional.

 

Le mulțumesc autorilor pentru oportunitatea de a discuta în fața Parlamentului pe o temă importantă pentru cetățenii Republicii Moldova.

 

Dacă dezbaterea este sănătoasă pentru democrație, totuși nu pot să nu remarc că motivațiile gestului domnului Dodon și al noilor săi susținători, absolut nenaturali, din vechea stângă politică și din așa-zisă dreaptă politică, sunt toxice pentru prosperitatea cetățenilor și pentru parcursul european al țării noastre.

 

Cu regret trebuie să spun, a doua oară în opt luni, când vin în Parlament: moţiunea depusă de PSRM, PCRM, PLDM este una total neserioasă, demagogică și cinică, pornind de la conţinutul ei și până la calitatea morală a semnatarilor. Am să explic pe parcursul discursului meu și de ce susțin că semnatarii sunt dubioși și nu ar trebui să reprezinte pe nimeni în această instituţie importantă pentru democrație.

 

Revenind însă la cele câteva pagini numite, nejustificat, moţiune de cenzură, vreau să definim foarte clar cine și de ce ne-a chemat aici, irosind timpul și banii oamenilor fără să vină cu soluții pentru ei. Există interese pe care, domnilor, unii dintre dumneavoastră, le folosiți pentru că sunteți aici. Am să mă refer la început despre interesul PSRM și al domnului Dodon. Două motivații principale are domnia sa și grupul său, ca primi inițiatori ai moțiunii:

 

1. Revitalizarea campaniei sale electorale, a cărei lipsă de soluții bune pentru Moldova începe să fie tot mai evidentă pentru cetățenii țării. Aș dori să fie foarte clar. Pe domnia sa nu-l interesează situația economică și socială a țării, ci alegerile prezidențiale, așa cum demonstrează explicit pe pagina a doua a moțiunii. Și, așa cum ne-a obişnuit, se pricepe la circ și scandal, nu la a conduce o țară.

 

2. De asemenea, pe domnii de la PSRM îi interesează aruncarea în aer a perspectivelor europene ale țării, a stabilității politice, economice și sociale, de dragul cuceririi puterii și al transformării țării într-un satelit. Cu aceștia la putere, nu am mai putea sărbători a 26-a aniversare a declarării independenței Republicii Moldova. Ce-i interesează pe ei este să scoată țara pe tarabă, mai ales că probabil “acontoul” și l-au primit demult.

 

Am spus că, în timpul campaniei prezidențiale, voi sta departe de politică și mă voi ocupa doar de Guvern, de acordul cu FMI, de accesarea finanțărilor europene, de reforme structurale, care să însănătoșească Moldova. Voi continua să fac asta, în ciuda provocărilor grupurilor de interese care sunt transpartinice. Dovada este cum și-au pus frumușel semnăturile în grup pe un document neserios, deși cetățenii poate credeau că, cel puțin politic, sunt diferiți. Au semnat la grămadă un text jenant, neprofesionist.

 

Colegi,  

 

am căutat în această moțiune măcar o măsură, o soluție, care să poată fi dezbătută. Nici măcar una nu am găsit. E chiar mai slabă decât moțiunea din vară, și asta nu e puțin lucru. Lipsă totală de soluții, lipsă totală de bună-credință și bun simț. Zero.

 

În același timp, eu sunt sigur că toți cei aflați în această sală știu și sunt de acord că toate legile pentru care astăzi Guvernul pe care am onoarea să îl conduc are curajul să și le asume reprezintă singura cale corectă pentru Republica Moldova.

 

De asemenea, eu știu și că unii din această sală se tem de pierderile de imagine pe care le-ar avea dacă ar fi onești public. Ei au nevoie să facă circ pentru a arăta că se opun, dar de fapt în trecut au fost cei care au susținut aceleași idei pentru că erau și ei în puncte cheie de decizie. Și ei știau ca și mine care sunt mizele reale, mai ales în raport cu partenerii de dezvoltare și mai ales în raport cu viitorul țării.

 

Sigur ei nu au avut curajul să își și asume până la capăt deciziile. E și de înțeles: aveau în frunte un șef care le cerea (și ei executau) să amâne orice decizie până mai fură el niște bani pentru sine și pentru partid.

 

Mai știu de asemenea că tot în această sală sunt unii domni care au reacții aproape isterice nu din cauza proiectului de lege care prevede convertirea în datorie de stat a creditelor de urgență, în mărime de 13,5 miliarde de lei moldovenești, transferate în 2014 de Banca Națională a Moldovei către cele trei bănci cu probleme.

 

Ei sunt negri de supărare din cauza celorlalte proiecte. Pentru că își văd finalul politic. Pentru ei singurul mod în care și-au finanțat prezența în politică a fost furând bani prin intermediul unui sistem bancar șubred și la dispoziția lor. Or, cel puțin trei legi din acest pachet vizează consolidarea puternică și îndrăzneață a sistemului bancar.

 

Da, îmi asum această opinie, cred că în această sală cei care strigă mai tare sunt oamenii care au participat la furtul miliardului. Nu este responsabilitatea mea sau datoria mea să îi dovedesc și să îi judec. Vă asigur însă că voi încuraja toate instituțiile din sfera Justiției să facă ceea ce trebuie legal pentru ca toți cei vinovați să ajungă unde le e locul, după gratii.

 

Deși autorii moțiunii se lamentează în mod populist și manipulator că Guvernul ar fi pus creditul BNM, acordat băncilor în dificultate, integral, pe seama cetățenilor, în realitate, printre semnatari sunt mulți dintre cei care au participat, în mod direct, sau indirect la furtul de la BEM. Unul dintre semnatarii moțiunii este chiar vizat în ancheta penală privind furtul miliardului.

 

Să critici azi Guvernarea că încearcă să rezolve o problemă generată tocmai de semnatarii moțiunii este ridicol și cinic. Dar am văzut că inclusiv unii din candidații la președinție aleg chiar să atace imaginea Moldovei în lume,doar pentru a mai prinde câteva puncte de PR politic.

 

Eu înțeleg că progresele acestor opt luni de guvernare nu convin prădătorilor politici, dar e suficient că ele servesc Moldovei și cetățenilor țării. 

 

În moțiune, acuzați, de exemplu, direcția greșită în care merge țara și faptul că Guvernul este o amenințare pentru populație. Acordul cu FMI este o amenințare pentru populație? Încrederea partenerilor europeni și sprijinul, inclusiv financiar, pe care îl primim sunt o amenințare pentru populație? Sprijinul partenerilor americani, care ne îndeamnă să continuăm ce am început în aceste luni, este o amenințare pentru populație? Nici în glumă nu poți spune așa ceva, darămite în scris, într-un document semnat de un lider politic cu pretenții.

 

La fel, alte întrebări cheie: Creșterea salariului minim, a salariilor în educație și sănătate, ieftinirea curentului electric și a gazelor, medicamentele ieftine sunt o amenințare pentru populație? Creșterea economică este o amenințare pentru populație? Debirocratizarea, reforma instituțiilor de control, a justiției și administrației sunt o amenințare pentru populație?

 

Haideți să vă dau câteva cifre reale pe care le ignorați cu bună știință, sau din neștiință. Prin rectificarea Bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2016, cheltuielile au fost aprobate cu o creștere de 84,8 milioane lei (de la 14976,1 milioane lei până la 15060,9 milioane lei), inclusiv:

 

Subprogramul „Protecţie a familiei şi copilului”  se majorează cu 4,67 milioane lei, în special pentru susţinerea persoanelor la naşterea copilului.

 

Subprogramul „Protecţie socială în cazuri excepţionale” se majorează cu 136,5 milioane lei, dintre care acordarea ajutoarelor sociale în plus cu 85,5 milioane lei și susţinerea unor categorii de populaţie în perioada rece a anului cu 51,0 milioane lei.

 

Subprogramul „Protecţie în caz de incapacitate temporară de muncă” se majorează cu 2,01 milioane lei, din care în plus 1,77 milioane lei pentru susţinerea familiei în caz de maternitate şi 0,24 milioane lei pentru protecţia persoanelor în caz de incapacitate temporară de muncă în urma unui accident de muncă.

 

Totodată, anumite cheltuieli se reduc din contul redistribuirii pe interior și din contul administrării sistemului de asigurărilor sociale de stat: de exemplu, cheltuielile pentru bunuri şi servicii vor avea o diminuare cu 4,55 milioane lei.

 

Populația are dreptul să știe că deformați realitatea ca-n bancurile cu Radio Erevan. Iată în alte câteva cifre grăitoare despre ce am reușit cu adevărat și unde suntem după aceste opt luni.

 

1) Veniturile și cheltuielile bugetului public naţional au crescut. În 8 luni la bugetul public național au fost acumulate venituri în sumă de circa 28,4 mild. lei, cu 1,2% mai mult faţă de 8 luni 2015. 

 

2) Volumul producţiei agricole a crescut cu 4,1% (în preţuri comparabile) faţă de anul trecut. Majorarea producţiei agricole a fost determinată și de creşterea producţiei animaliere cu 1,1%, căreia i-a revenit circa 83% din volumul total al producţiei agricole. Producția vegetală s-a majorat cu 21,5%.

 

3) Produsul intern brut (PIB) a înregistrat creștere cu 1,3% în termeni reali.

 

4) Câștigul salarial mediu lunar al unui salariat din economia națională pentru luna iulie 2016 s-a majorat cu 8% în valoare nominală față de luna iulie 2015.

 

5) În luna august 2016 prețurile de consum s-au diminuat cu 1,3% față de  decembrie 2015, comparativ cu rata inflației de 8,2% din aceeași perioadă a anului 2015. Rata inflației anuală a constituit 3,6%, încadrându-se în limita ţintei inflaţiei, stabilite de BNM (5% +/-1,5%).

 

6) Avem reduceri de prețuri la: carburanţi – cu 2,8%, cărbune de pământ – cu 1,7%

 

Sunt aceste cifre amenințări la adresa economiei țării sau sunt de fapt dovada că repunem țara pe drumul cel bun?

 

Domnilor semnatari ai moțiunii, vă spun foarte calm: singura amenințare pentru populația Republicii Moldova este ca această țară să ajungă pe mâna dumneavoastră, a celor care uită de cetățeni pentru interesul lor de moment. După alegerea dumneavoastră ar veni potopul. Atât că mai sunt colegi, aici, în care am încredere, care nu vor permite acest lucru.

 

Până și Maia Sandu s-a răzgândit față de finanțarea externă, dându-și seama ce greșeală a făcut iniţial față de oameni când a cerut FMI să nu dea bani Moldovei. Am văzut atunci un cinism la care nu mă așteptam din partea unei doamne și compatrioate. Și a comis apoi altă mare greșeală. Acum ne spune că rolul președintelui e să genereze crize politice, fiind în conflict cu guvernul și cu majoritatea parlamentară. Aici cred că se aseamănă mult cu cei de la PSRM și nu se distinge deloc de semnatarii moțiunii din PLDM, alături de care și-a construit cariera politică.

 

Doamnelor si domnilor,

 

Asumarea răspunderii are o motivație clară: este o precondiție pentru acordul cu FMI, este o precondiție pentru reluarea finanțării europene, este o precondiție pentru ieșirea din dezastrul pe care l-am trăit în 2015. Am întărit justiția tocmai pentru ca hoții miliardului să plătească, iar banii să fie luați înapoi. Nu îmi place să-mi asum eu răspunderea de a îndrepta greșelile altora, dar am să mă uit întotdeauna spre viitor și nu spre trecut: degeaba se ceartă politicienii, când cheia e la justiție.

 

Eu vreau să deschid Moldova pentru Europa și pentru investiții și fără acest pas vom continua să ne scoatem ochii unii altora, în timp ce vulturi financiari și geopolitici se vor aduna în jurul nostru. Eu vreau o Moldovă europenizată și occidentalizată și nu voi sta cu mâinile în sân să aștept prăbușirea acestei țări sub povara intereselor unor aventurieri politici.

 

Din nefericire, noi ne asumăm răspunderea cu curaj pentru decizii cruciale pentru țară, iar autorii moțiunii vorbesc în text despre orice, dar nu despre temele propuse. De aceea eu nu am să pic în capcana politicianistă a autorilor și voi explica astăzi cetățenilor așa cum vedeți că o fac deja de câteva zile, care este miza și importanța acestor decizii.

 

Guvernul pune în aplicare trei legi de reformă care vor consolida sistemul financiar-bancar și care nu vor mai permite fraude pe viitor în acest sistem. De fapt, anume acestea generează reacția cea mai agresivă astăzi.

 

Mai mult, toate cele 7 legi vor oferi accesul la peste 110 milioane de euro, doar pentru anul în curs. La aceștia se adaugă și deblocarea unor proiecte finanțate și granturi, sau lansarea altora noi, care probabil fără acordul cu FMI nu ar mai fi posibile.

 

Cu banii pe care îi vom obține de la partenerii externi vom putea corecta inclusiv indicatorii economici. În momentul în care semnăm acordul cu FMI, aceste granturi vor veni în Republica Moldova, iar indicatorii economici vor cunoaște o îmbunătățire. Iar cel mai important lucru este că aceste granturi vor folosi comunităților locale.

 

De asemenea, Guvernul oferă soluția tehnică pentru recuperarea banilor dispăruți din frauda bancară. Apropo, proiectul pe care și-l asumă Guvernul a fost pe masa deputaților timp de mai multe luni de zile. Nu a venit în acest răstimp nicio propunere din partea deputaților de opoziție despre cum am putea să recuperăm mai bine banii din frauda bancară.

 

În momentul în care, însă, am luat noi taurul de coarne, s-au găsit imediat oameni de pe margine care să ne critice că nu am făcut bine.

 

Și mai am o rugăminte. Nu mai mințiți oamenii cu ideea falsă că vor scoate din buzunarul lor bani pentru ”miliardul furat”. Guvernul și instituțiile abilitate deja acționează pentru a recupera sumele fraudate prin cele trei bănci. Oamenii trebuie să știe că din acel așa-zis ”miliard”, vor fi scăzute sumele care au fost și vor fi recuperate, inclusiv prin intermediul investigației companiei internaționale Kroll.

 

În încheiere am să folosesc prilejul dat de această moțiune să vorbesc pe scurt și despre ce vrem să facem în viitor. Urmează reforme curajoase, poate unele nepopulare, dar la capătul lor Moldova va deveni mai puternică și cu adevărat prosperă. Am demarat procedurile pentru o reformă profundă a pensiilor. E nevoie de echitate în această sferă.

 

Știți că deja, în ciuda prognozelor de la începutul anului, care arătau pericolul să intrăm în incapacitate de plată a pensiilor și salariilor, acum am reușit să indexăm pensiile cu 10,1 la sută. Am reușit să majorăm și unele categorii de salarii. Nu sunt majorări foarte mari, dar față de ce se arăta la orizont cred că sunt reușite în doar opt luni. Dar nu ne limităm la asta, vrem schimbări sistemice care să dea posibilitatea unor majorări mai consistente și corect realizate.

 

Am demarat de asemenea procedurile pentru reforma administrației centrale, începând cu epicentrul, Cancelaria de Stat. Vor fi schimbări profunde și nu voi ezita să lupt cu inerția sistemului.

 

De asemenea, echipa guvernamentală, în strânsă colaborare cu Parlamentul şi alte instituții responsabile, trebuie să se concentreze pe implementarea cadrului legislativ și normativ aprobat în conformitate cu Foaia de parcurs în prima jumătate a anului curent.

 

Gradul de implementare a Foii de parcurs privind acţiunile prioritare a atins nivelul de 94%, în urma reluării activității Parlamentului, dar și a asumării responsabilității Guvernului pentru pachetul de legi privind sectorul bancar. Și pentru asta mulțumesc tuturor colegilor care le-au votat.

 

Acum, din numărul total de acţiuni incluse în documentul vizat, au mai rămas de realizat încă cinci acțiuni, între care votarea de către Parlament a unor acte din pachetul de legi privind integritatea și noul Cod al audiovizualului.

 

Totodată, lucrăm la proiectul Planului Naţional de Acţiuni pentru Implementarea Acordului de Asociere în perioada 2017-2019.

 

Nu în ultimul rând, știți că tema medicamentelor e una de urgență capitală și care m-a preocupat constant. Am demarat în urmă cu câteva luni un Plan care începe să-și arate roadele. În ultima ședință de guvern am realizat o serie de modificări la hotărârea privind modul de compensare a medicamentelor în condiţiile asigurării obligatorii de asistenţă medicală.

 

Noutate este acordarea dreptului pentru medicul pediatru de a prescrie medicamente compensate, fapt ce va facilita iniţierea tratamentului şi va exclude necesitatea deplasării repetate la medicul de familie pentru a primi prescrierea compensată a medicamentelor necesare.

 

Sumele fixe compensate pentru medicamente urmează să fie calculate în baza preţurilor cu amănuntul a preparatelor, prezentate de Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale.

 

În acelaşi timp, am renunţat la plafonarea volumului pentru prescrierea medicamentelor compensate în contractele încheiate cu instituţiile medicale, iar sumele de referinţă urmează să fie aplicate pentru fiecare unitate administrativ teritorială.

 

Mai mult, am luat măsuri privind simplificarea procedurii de autorizare și plasare pe piață a medicamentelor, precum și pentru responsabilizarea autorităților de profil.

 

Toate acestea au impact direct asupra nevoilor populaţiei și veți vedea că vor îmbunătăți accesul populaţiei la medicamente de calitate. Avem în pregătire și alte măsuri; după cum știți, am aprobat un întreg plan de măsuri oportune la diferite etape ale reformării sistemului.

 

Însă cea mai mare grijă a noastră este ca oamenii să aibă un trai sănătos și vom veni în continuare cu acțiuni concrete.

 

Dragi cetățeni și domnilor reprezentanți ai Parlamentului, Guvernul actual nu face altceva decât să deblocheze economic țara și să îndeplinească toate angajamentele convenite cu FMI. Toate aceste lucruri sunt pentru a face în sfârșit reforme reale și pentru a redresa țara. Rezolvăm inclusiv problema găurilor produse de semnatarii moțiunii.

 

Deputații care au semnat moțiunea mint cu bună ştiinţă populația. Ei nu s-au gândit la oameni nici când au creat schema de delapidare a BEM, nici când au furat tot din banca respectivă. Atunci, unui deputat PLDM, care astăzi este investigat penal pentru modul în care și-a finanțat televiziunea din banii BEM, nu îi păsa de oamenii care ar fi în situația să acopere furturile lui și ale șefului său de partid. Nu avea nicio grijă că bagă mâna în buzunarul cetățenilor pentru campaniile electorale făcute de PLDM din banii BEM.

 

Este evident că cei care au semnat moțiunea încearcă, de fapt, să fugă de responsabilitate în fața poporului, îi mint pe cetățeni că Guvernul va pune toată povara pe umerii lor, când ei știu foarte bine că o parte considerabilă din banii pe care i-au furat, inclusiv unii dintre semnatarii moţiunii, vor fi recuperaţi și scăzuţi din datoria rămasă de recuperat. Deci da, unii dintre dumneavoastră știți că prin măsurile asumate de mine și colegii mei, veți pierde banii furați de la cetățeni și foarte probabil pentru această faptă vă veți pierde libertatea. Înțeleg de ce această agitație agresivă împotriva noastră.

 

Eu asigur însă cetățenii că Guvernul va face totul pentru ca hoții de la BEM sa meargă la pușcărie, averile lor sa fie confiscate și banii furați sa fie recuperați, astfel încât cetăţenii să nu aibă de suferit mai mult decât au avut deja de pătimit de pe urma unor politicieni iresponsabili, care au tratat BEM ca pe pușculiță de partid.

 

Având în vedere cele expuse, consider ca moțiunea depusă este una ridicolă, populistă și cinică, prin care hoții încearcă să-și ascundă, de fapt, urmele. Repet, o parte dintre semnatarii moțiuni și partidele lor sunt vinovate pentru hoția de la BEM. Ei trebuie să facă declarații în fața anchetatorilor și să întoarcă banii poporului, nu să facă show-uri electorale.

 

Dragi parlamentari, aici este Parlamentul Republicii Moldova, nu Congresul PSRM și nici ședința secretă a PLDM, unde probabil se decidea cum se împart banii de la BEM. Nu e nici plenara PCRM unde un sigur om decide pentru toți. Aici este o instituție unde trebuie să-i reprezentați pe cei care v-au ales. De aceea spun că nu avem niciun motiv rațional să votăm un text neserios. Nu doar că el este plin de neadevăruri și dezinformări, dar este lipsit și de imaginație: când s-au apucat să critice Guvernul, PSRM, PLDM și PCRM nu au putut scoate mai mult de două-trei pagini. La așa argumente, așa program. Nu puteți vota planul UNUI GRUP DE INTERESE care are patru puncte toxice:

 

1. Conservarea averilor acumulate din furtul miliardului

2. Abandonarea parcursului european, reintroducerea vizelor pentru Europa și stoparea oricărui sprijin din partea FMI și a partenerilor europeni.

3. Abandonarea independenței de facto a Republicii Moldova.

4. Impunerea principiului scapă-cine-poate și transformarea Moldovei într-un Est sălbatic.

 

Spuneți da Vestului civilizat, nu Estului Sălbatic!

 

Așadar vă invit să respingeți programul electoral struțo-cămilă al PSRM, PLDM ȘI PCRM. Vă asigur că nu vom lăsa ca acest scenariu negru să aibă loc. Guvernul are un plan clar și o țintă - integrarea europeană și trai mai bun pentru fiecare cetățean al Moldovei. În perioada următoare vom veni cu un plan pe doi ani ca să arătăm că știm ce avem de făcut, muncind împreună, uitându-ne mai mult la rezultate și mai puțin la spectacol politic. Moldova are viitor, dar nu aceste alianțe toxice între oameni care deja au făcut mult rău țării. Are viitor prosper și european.

 

Vă mulțumesc, împreună dovedim azi că Moldova Reușește!

Agenda publică

Martie 2024

L M M J V S D
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31