Mai multe investiții în afacerile locale, prin proceduri mai transparente

15-07-2022 13:18
235

Ministerul Economiei a lansat recent reformarea Organizației pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) în Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA). Motivele care au stat la baza acestei decizii au venit după o analiză profundă a situației existente și în urma identificării mai multor carențe care împiedicau dezvoltarea instituției.


Reforma țintește fortificarea instituției, consolidarea capacității acesteia și echiparea cu instrumentele necesare pentru confruntarea crizelor actuale, generate de contextul regional și global. ODA se dorește a fi o instituție ultramodernă, cu eficiență sporită, capabilă să gestioneze orice criză și problemă a antreprenorilor din Republica Moldova.  

Despre cum va arăta noua organizație, ce domenii va acoperi și în ce mod îi va ajuta pe antreprenorii afectați de criza economică am discutat cu Dumitru Pîntea, director interimar ODA.

Prin ce se va deosebi de ODIMM noua Organizație pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA)?

Mecanismul de interacțiune cu antreprenorii, instrumentele de suport, modelul de evaluare a cererilor de finanțare și cel de luare a deciziilor vor fi diferite decât cele aplicate în cadrul ODIMM. ODA va fi asemeni unei instituții financiare care evaluează riscul de credit, riscul de piață, afilierea și concentrarea economică, viabilitatea și impactul în timp al afacerii. În funcție de program, fiecare dosar de finanțare va trece prin cel puțin cinci perechi de ochi”, adică cinci departamente, care își vor spune părerea dintr-o perspectivă proprie - o decizie de expert mult mai fundamentată. Modelul deciziilor autonome va fi aplicat prin instituirea unui comitet extern de finanțare și risc, compus din membri independenți atât de mediul politic, cât și de cel intern operațional. De asemenea, vrem să coordonăm mai bine etapa de instruire-aplicare cu cea de evaluare-finanțare, ca agenții economici să nu mai aștepte luni de zile momentul luării deciziei de acordare a finanțării. În perioade de criză, este nevoie ca suportul să vină foarte rapid, deoarece antreprenorii pot schimba în timp foarte scurt strategia proiectelor investiționale.

În același timp, noi ne propunem să digitalizăm organizația și să îmbunătățim, astfel, interacțiunea cu beneficiarii. Asta înseamnă că circulația pe intern a dosarelor și a documentelor va avea loc prin intermediul unui sistem informațional care va asigura și un control mai riguros al proceselor. Totodată, va facilita interacțiunea dintre departamente, astfel încât să reducem riscurile și să creștem eficiența. Vrem să eliminăm riscul unor presiuni pe intern sau externi la luarea deciziilor de finanțare. Totuși, suntem o instituție care acordă resurse financiare publice, avem programe prin care se acordă granturi și până la 2 milioane de lei, respectiv există riscuri.

Cum va arăta noua instituție, ce domenii de activitate va acoperi și care vor fi funcțiile ei de bază?

Chiar din denumire vedem o schimbare de viziune – din Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii în Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului. Termenul de antreprenoriat este mult mai larg decât doar IMM. Ideea de la baza noilor oportunități pe care vrem să le oferim este că și alte companii, de importanță strategică, din sectoare strategice au nevoie de un anumit tip de suport, mai ales în perioade de criză. Vorbim de sectoare în care, atunci când incertitudinea ia proporții, volatilitatea în economie este foarte mare, iar companiile nu vor să presteze bunuri și servicii pentru că nu văd perspective de profit. Anume atunci statul trebuie să intervină. Noile instrumente de suport, care sunt în proces de definitivare, cum ar fi Fondul de accelerare și dezvoltare a economiei, vin să acopere golul lăsat de lipsa unei bănci de dezvoltare. De asemenea, instrumentele noii organizații vin să rezolve problemele (cum ar fi creșterea facturilor la energie) cu care întreprinderile și antreprenorii se ciocnesc în prezent, un exemplu în acest sens fiind programele de retehnologizare și eficiență energetică ce urmează a fi implementate de Guvern în perioada următoare. Astfel, Guvernul vine cu un instrument de sprijin solid, inclusiv prin acordarea de granturi de până la 2 milioane de lei pentru investiții în surse alternative de energie sau pentru echiparea cu utilaje eficiente energetic. Deja avem alocate resurse de stat pentru acest program. 

Ce se va întâmpla cu programele în derulare? Vor fi cumva afectate de reformă?  

Noi continuăm toate programele existente pe care le administrează organizația, dar vom adăuga și programe noi, care corespund politicilor actuale ale Guvernului. Bineînțeles, în programele inițiate deja venim cu ajustări pentru a le face mai eficiente, atât din perspectiva accesului la finanțare, cât și din perspectiva utilizării banului public. Toate programele noastre sunt susținute în baza resurselor financiare publice, fie din bugetul de stat, fie din suportul donatorilor și a partenerilor externi. Programele care țintesc abilitarea economică a tinerilor, femeilor, migranților vor continua. Am crescut plafonul de grant, spre exemplu la Programul „Start în afaceri”, până la 200.000 lei. Am extins grupul eligibil și pentru alte sectoare, cum ar fi micii producători de vinuri. Aceste programe urmează să fie completate și ajustate inclusiv pentru companiile debutante care au nevoie de suport o perioadă mai îndelungată, atât cât durează procesul de dezvoltare. De asemenea, trebuie să venim cu suport și ghidare în afaceri mai țintit și după etapa de finanțare, ca să le aducem până la nivelul în care ele sunt puternice și pot exista autonom pe piață. Alte programe cum ar fi digitalizarea, ecologizarea și internaționalizarea oferă granturi mari, de la 500 mii lei la 2 milioane lei. Am crescut bugetul pentru aceste programe, practic în 2022 organizația are un buget de trei ori mai mare decât avea până acum. Aceasta vorbește despre importanța reformei pentru a putea gestiona acele resurse financiare pe care Guvernul le-a pus la dispoziție.

Ne propunem să sporim dialogul cu rețeaua incubatoarelor de afaceri, centrele de consultanță în afaceri, alte entități de suport în afaceri, pentru a le transforma în partenerii noștri regionali, care să ne ajute în implementarea programelor pe care le avem la nivel local.

Agenda publică

August 2022

L M M J V S D
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31