1. Platformele de dialog în procesul de negocieri privind reglementarea transnistreană:

În contextul identificării unei soluții viabile pentru problematica transnistreană au fost instituite următoarele platforme de dialog în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană:

a) formatul de negocieri „5+2” (Chișinău și Tiraspol - părți, Federația Rusă, Ucraina, OSCE - mediatori, UE și SUA - observatori). Scopul acestui format constă în desfășurarea reuniunilor oficiale, orientate spre elaborarea, coordonarea și fixarea în forma unor înțelegeri scrise care urmează a fi raportate și aprobate de către conducerea de nivel politic a părților cu determinarea unor parametri concreți ai documentului final despre reglementarea comprehensivă a problemei transnistrene. Concomitent, este prevăzută posibilitatea încheierii unor înțelegeri parțiale, intermediare și provizorii cu urmărirea obiectivului ca acestea să fie treptat sistematizate în documentul final. Agenda negocierilor este împărțită în 3 coșuri tematice (probleme social-economice, drepturile omului, aspecte instituționale, politice și de securitate). În contextul agresiunii Federației Ruse față de Ucraina activitatea acestui format este nefuncțională.

b) formatul de negocieri „1+1” vizează reuniunile de lucru la nivel de lideri (pot avea loc la nivelul Președintelui sau al Prim-ministrului Republicii Moldova cu liderul de la Tiraspol) sau, de regulă, între reprezentanții politici în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană din partea Chișinăului şi Tiraspolului, calitatea de negociator principal la Chișinău revenind vicepremierului pentru reintegrare.

c) grupurile de lucru sectoriale pentru consolidarea măsurilor de încredere sunt formate din experți de profil din partea Chișinăului și Tiraspolului, sub coordonarea reprezentanților politici și au menirea de a elabora propuneri și mecanisme de soluționare a unor probleme tehnice și actuale cu care se confruntă locuitorii de pe ambele maluri ale Nistrului, contribuind la crearea unor condiții propice pentru desfășurarea negocierilor privind reglementarea politică a conflictului. Fiecare grup de lucru din partea Chișinăului are un conducător desemnat la nivelul unui secretar de stat al ministerului responsabil/șef sau șef adjunct al instituției din subordinea Guvernului.

 

În prezent interacțiunea se asigură în următoarele grupuri/subgrupuri de lucru, după cum urmează:

GL pentru economie (coordonator – Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării), în cadrul căruia funcționează și un subgrup de lucru pe probleme bancare (coordonator – Banca Națională a Moldovei);

GL pentru agricultură şi ocrotirea mediului (coordonatori – pe componenta agricultură: Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, pe componenta mediu: Ministerul Mediului);

GL pentru educație(coordonator – Ministerul Educației și Cercetării);

GL pentru transportul auto şi dezvoltarea infrastructurii drumurilor (coordonator – Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale), în interiorul căruia activează și subgrupul de lucru pentru transport feroviar şi comunicaţii (coordonator – Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale);

GL pentru telecomunicații şi servicii poştale (coordonator – Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării);

GL pentru actele de stare civilă şi documentarea populației (coordonator – Agenția Servicii Publice);

GL pentru drepturile omului (coordonator – Ministerul Justiției și Avocatul Poporului);

GL pentru demilitarizare și întărirea securității (coordonator - Ministerul Apărării) - nefuncțional;

GL pentru combaterea criminalității și situații excepționale (coordonator – Ministerul Afacerilor Interne);

GL pe probleme vamale (coordonator – Serviciul Vamal);

GL pentru probleme sociale şi ajutor umanitar (coordonator - Ministerul Muncii și Protecției Sociale);

GL pentru ocrotirea sănătăţii (coordonator – Ministerul Sănătății);

Subgrup de lucru în domeniul veterinar și fitosanitar (coordonator – Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor).

 

d) Comisia Unificată de Control (CUC) a fost instituită în scopul realizării prevederilor Acordului cu privire la principiile de reglementare paşnică a conflictului armat din regiunea transnistreană a Republicii Moldova, semnat de Republica Moldova şi Federația Rusă la 21 iulie 1992. CUC nu este o instituție din subordinea autorităților Republicii Moldova. CUC întrunește delegațiile Republicii Moldova, Federației Ruse şi regiunii transnistrene, cu participarea reprezentanților Ucrainei şi ai Misiunii OSCE în Moldova. Componența nominală a delegaţiei moldovenești în CUC este stabilită în Hotărârea Guvernului nr.515/2010, iar Regulamentul de activitate al delegației a fost aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.744/2011.

 

2. Sursele de informare cu privire la procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană:

Informații pertinente cu privire la subiectele de actualitate din problematica transnistreană și desfășurarea procesului de reglementare (acte normative, comunicate de presă, platforme de dialog, arhiva actelor semnate etc.) sunt disponibile pe pagina web: https://gov.md/ro/advanced-page-type/press-release .

Actele semnate în procesul de negocieri pot fi consultate la https://gov.md/ro/content/arhiva-actelor-semnate-cadrul-procesului-de-reglementare.

 

3. Terminologia cu referire la problematica transnistreană:

Atât în comunicarea dintre autoritățile Republicii Moldova sau cu societatea civilă și mass-media, cât și în dialogul cu reprezentanții Tiraspolului, se va utiliza terminologia consacrată în legislația națională și cea agreată în procesul de negocieri. Nu se vor admite nici un fel de referințe la „relații bilaterale”, relații între „state”, „statul transnistrean” sau „statalitatea transnistreană”. Se va exclude, de asemenea, orice folosire a denumirilor structurilor neconstituționale și a funcțiilor în cadrul acestora.  

         

Se recomandă utilizarea următoarelor formule:

stânga Nistrului (левобережье Днестра); localități din stânga Nistrului (населенные пункты левобережья Днестра);  raioanele de est ale Republicii  Moldova (восточные районы Республики);

regiunea transnistreană a Republicii Moldova (приднестровский регион Республики Молдова) – termen prevăzut în Acordul cu privire la principiile de reglementare pașnică a conflictului armat în regiunea transnistreană a Republicii Moldova, semnat la 21 iulie 1992 de Președintele Republicii Moldova și Președintele Federației Ruse;

unitățile administrativ-teritoriale/localitățile din stânga Nistrului și municipiul Bender («административно-территориальные единицы/населенные пункты на левом берегу Днестра и муниципий Бендер» – termen utilizat în actele normative ale Parlamentului și Guvernului din ultimii ani pentru delimitarea teritoriului necontrolat de autorități;

reprezentant politic în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană (представитель по политическим вопросам в приднестровском урегулировании);

structuri transnistrene (приднестровские структуры)/structuri din regiunea transnistreană/structuri din stânga Nistrului – nu se admite formula „ministere/departamente/autorități ale Transnistriei”, se va avea în vedere că aceste structuri sunt constituite pe teritoriul țării în afara câmpului constituțional al Republicii Moldova, iar ceea ce emit acestea nu reprezintă acte normative;

reprezentanți ai structurilor de forță (представители силовых структур Приднестровья) – nu se admite formula „organe de drept” cu referire la structurile instituite ilegal în localitățile din stânga Nistrului;

linia administrativă (административная линия) – nu poate fi vorba de „frontieră”;

decizii luate la nivelul liderului transnistrean (решения, принятые на уровне приднестровского лидера) – nu se admit formulele „președinte transnistrean” „decret al președintelui transnistrean”;

 

Termenii partea moldovenească și partea transnistreană pot fi utilizați doar cu referire la procesul de negocieri și doar în documentele întocmite în procesul de negocieri (decizii protocolare (протокольные решения), procese-verbale ale ședințelor grupurilor de lucru sectoriale (протоколы заседаний экспертных (рабочих) групп) etc.), în conformitate cu Principiile și procedurile de negociere în cadrul „Conferinței permanente pe probleme politice în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană” din 18 aprilie 2012. În acest caz sintagmele „partea moldovenească” și „partea transnistreană” semnifică părțile la masa de negocieri, sunt convenite la nivelul participanților formatului „5+2” și nu pot constitui un temei pentru definirea implicită a statutului juridic. În comunicare, aceiași termeni („partea moldovenească” și „partea transnistreană”) pot fi înlocuiți prin cuvintele „Chișinău” și „Tiraspol”.

Termenul Transnistria (Приднестровье) este prevăzut în Legea nr.691/1991 privind Declarația de Independență a Republicii Moldova și în Legea nr.173/2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităţilor din stânga Nistrului (Transnistria) și se utilizează exclusiv în actele procesului de negocieri. A se folosi regiunea transnistreană a Republicii Moldova.

 

Nu se admite formule de tipul „Republica Moldova și Transnistria” sau „Republica Moldova și Tiraspolul”, care ar putea induce iluzia parității/egalității de drept a statului Republica Moldova și a unei părți din teritoriul său.

 

Deciziile protocolare (протокольные решения) semnate în procesul de negocieri nu poartă caracter normativ; acestea reflectă mecanismele provizorii, agreate în procesul de reglementare transnistreană, ale căror elemente sunt puse în aplicare după aprobarea cadrului normativ în conformitate cu Legea nr.100/2017 cu privire la actele normative.

Zona de Securitate (Зона Безопасности) a fost creată în baza Acordului semnat la 21 iulie 1992, pentru a delimita teritoriul de pe ambele maluri ale Nistrului, de pe care să fie retrase forțele armate, tehnica de luptă și echipamentul militar. Coordonatele geografice ale Zonei de Securitate au fost fixate la 29 iulie 1992 la nivelul Comisiei Unificate de Control, în interiorul acestor coordonate nimerind 141 de localități situate atât pe teritoriul controlat de autoritățile Republicii Moldova, cât și pe cel aflat în afara controlului autorităților constituționale.

 

4. Modalitatea de interacționare și comunicare dintre cele două maluri ale Nistrului:

În conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.605/2013 cu privire la atribuțiile Prim-ministrului și ale viceprim-miniștrilor, viceprim-ministrul responsabil de realizarea politicilor pentru reintegrarea țării exercită funcțiile de reprezentant pentru chestiuni politice în procesul de reglementare a conflictului transnistrean din partea Republicii Moldova și reprezintă autoritățile constituționale la negocierile și consultările pentru reintegrare țării.

În cadrul procesului de negocieri a fost convenit un mecanism provizoriu de dialog (până la reglementarea finală a dosarului transnistrean), care a stabilit posibilitatea menținerii corespondenței între cele două maluri ale Nistrului exclusiv prin canalul de dialog al negociatorilor principali, pe scrisori de model neutru, fără simbolici și referințe la funcții oficiale, cu semnarea mesajelor din numele reprezentanților politici, regulă descrisă și în pct.18 din Regulamentul privind organizarea și funcționarea Biroului politici de reintegrare din cadrul Cancelariei de Stat aprobat de Secretarul general al Guvernului (nr.16-19-14 din 17 februarie 2023).

Această formulă de comunicare a fost instituită în vederea evitării dialogului direct cu structurile din stânga Nistrului și eventualelor interpretări eronate din partea Tiraspolului și urmează a fi respectată până la restabilirea controlului efectiv plenar asupra localităților din regiunea transnistreană.

În același timp, atragem atenția că autoritățile competente ale Republicii Moldova pot menține o comunicare directă și urmează să ofere răspunsuri la solicitările venite din partea persoanelor cu domiciliu în regiunea transnistreană, agenților economici înregistrați temporar ori permanent la Agenția Servicii Publice, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.815/2005, precum și a exponenților mediului asociativ, academic și media din regiune (pct.18 din Regulamentul privind organizarea și funcționarea Biroului politici de reintegrare din cadrul Cancelariei de Stat).

Un aspect important care trebuie accentuat este respectarea legislației cu privire la protecția datelor cu caracter personal. Este inadmisibilă dezvăluirea către pretinsele structuri din stânga Nistrului a datelor care pot contribui la identificarea unei persoane fizice. Dezvăluirea datelor cu caracter personal către Tiraspol în lipsa unui mecanism de control privind conformitatea prelucrării în regiunea transnistreană a informațiilor de acest gen în corespundere cu legislația Republicii Moldova, precum și în lipsa consimțământului subiectului datelor cu caracter personal, exprimat în formă scrisă, liber, expres și necondiționat, generează încălcarea gravă a drepturilor omului.