REGULAMENT

privind organizarea și funcționarea

Cancelariei de Stat

I. DISPOZIȚII GENERALE

1. Regulamentul privind organizarea și funcționarea Cancelariei de Stat (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, atribuțiile și drepturile Cancelarie de Stat, precum și organizarea activității acesteia.

2. În activitatea sa, Cancelaria de Stat se conduce de Constituția Republicii Moldova, Legea nr. 136/2017 cu privire la Guvern, Legea nr. 98/2012 privind administrația publică centrală de specialitate și de alte acte normative, de decretele Președintelui Republicii Moldova, de ordonanțele, hotărârile și dispozițiile Guvernului și de prevederile prezentului Regulament.

3. Condițiile de remunerare a muncii pentru personalul din cadrul Cancelariei de Stat se stabilesc în conformitate cu legislația privind salarizarea în sectorul bugetar.

4. Cancelaria de Stat este persoană juridică de drept public, are ștampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova și denumirea sa și dispune de conturi trezoreriale, precum și de alte atribute specifice autorităților publice, stabilite în legislație.

5. Cancelaria de Stat își are sediul în municipiul Chișinău, Piața Marii Adunări Naționale, nr. 1.

II. MISIUNEA, ATRIBUȚIILE ȘI DREPTURILE

CANCELARIEI DE STAT

6. Cancelaria de Stat este autoritatea publică care are misiunea să asigure realizarea de către Guvern a prerogativelor sale constituționale privind realizarea politicii interne și externe a statului și exercitarea conducerii generale a administrației publice.

7. În scopul realizării misiunii sale, Cancelaria de Stat are următoarele atribuții:

1) asigură asistența organizatorică și informațională a activității Prim-ministrului și viceprim-miniștrilor fără portofoliu (în continuare – viceprim-miniștri) în vederea exercitării de către aceștia a atribuțiilor funcționale;

2) asigură colaborarea Guvernului cu autoritățile publice, pornind de la prerogativele ce îi revin acestuia, conform prevederilor Constituției Republicii Moldova;

3) asigură respectarea, de către ministere și alte autorități administrative centrale, a cerințelor prevăzute de cadrul normativ privind inițierea, elaborarea, avizarea/expertizarea, definitivarea și prezentarea proiectelor de acte normative, tratatelor internaționale și a altor documente ce urmează a fi aprobate de către Guvern, inclusiv respectarea cerinței privind analiza impactului asupra activității de întreprinzător, precum și definitivarea acestora după ședința Guvernului;

4) coordonează și monitorizează procesul de armonizare a legislației naționale cu legislația Uniunii Europene pe plan național și asigură compatibilitatea acesteia cu legislația Uniunii Europene, precum și efectuează expertiza de compatibilitate cu legislația Uniunii Europene;

41) asigură coordonarea procesului de elaborare, monitorizare și raportare a progresului privind implementarea cerințelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană și a progresului privind procesul de implementare a Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr. 112/2014, inclusiv aspectele conexe integrării accelerate;

42) coordonează procesul de elaborare, actualizare și implementare a documentelor de planificare pentru realizarea cerințelor de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană și implementare a Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, ratificat prin Legea nr. 112/2014.

5) realizează activitățile necesare pentru organizarea și desfășurarea ședințelor Guvernului și a ședințelor secretarilor generali ai ministerelor, precum și asigură suportul tehnic, organizatoric și informațional pentru desfășurarea acestor ședințe și a altor ședințe cu participarea Prim-ministrului;

6) asigură pregătirea pentru publicarea în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în condițiile legii, a actelor aprobate de Guvern, cu excepția celor care conțin secrete de stat;

7) asigură coordonarea procesului de planificare a politicilor publice și de elaborare a documentelor de politici publice în conformitate cu prioritățile programului de guvernare și cu strategiile naționale de dezvoltare, precum și monitorizează implementarea acestora de către autoritățile administrative centrale;

8) stabilește cadrul metodologic și organizatoric pentru sistemul de elaborare, implementare, monitorizare și evaluare a politicilor publice și a actelor normative, oferă suport consultativ și informațional autorităților administrației publice în vederea respectării regulilor de fundamentare și promovare a documentelor de politici publice și a actelor normative, inclusiv a procedurilor de consultare publică a opiniei cetățenilor și a societății civile în procesul decizional;

9) coordonează procesul de elaborare a proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă care vizează realizarea priorităților Guvernului, precum și monitorizează implementarea acestora de către ministere și de către alte autorități administrative centrale în baza indicatorilor de performanță;

10) coordonează, pe plan intern, activitatea ministerelor și a altor autorități administrative centrale, pentru realizarea obiectivului strategic prioritar – integrarea europeană a țării;

11) coordonează și asigură gestionarea asistenței externe oferite de către organizațiile internaționale și de către țările donatoare, inclusiv monitorizarea implementării proiectelor de asistență externă;

12) asigură promovarea și monitorizarea implementării politicii statului în domeniul modernizării serviciilor publice;

13) elaborează, coordonează, promovează și monitorizează politicile în cadrul reformei administrației publice centrale, locale și de descentralizare administrativă;

14) asigură coordonarea generală, prin intermediul oficiilor sale teritoriale, a activității serviciilor publice desconcentrate, precum și implementarea priorităților Guvernului în teritoriu;

15) asigură exercitarea de către Guvern a prerogativelor legale în relațiile acestuia cu autoritățile administrației publice locale, inclusiv organizarea controlului administrativ al activității autorităților respective, exercitat direct sau prin intermediul oficiilor sale teritoriale;

16) elaborează, coordonează, promovează și monitorizează implementarea politicii de stat în domeniul managementului funcției publice și al funcționarilor publici, inclusiv asigură evidența, la nivel național, a funcțiilor publice și a funcționarilor publici;

17) asigură organizarea și implementarea stagiilor plătite în serviciul public, în calitate de coordonator național al stagiului;

18) elaborează, promovează și monitorizează implementarea politicii statului în domeniul controlului de stat asupra activității de întreprinzător;

19) organizează, monitorizează și exercită controlul asupra executării, de către ministere și alte autorități administrative, a actelor adoptate/emise de Parlament, Președintele Republicii Moldova, Guvern și Prim-ministru, a Programului și planurilor de activitate ale Guvernului, precum și a indicațiilor conducerii Guvernului și a Cancelariei de Stat;

20) asigură realizarea politicii Guvernului orientate spre reintegrarea teritorială, politică, economică și socială a Republicii Moldova, precum și desfășurarea procesului de consultări și negocieri pentru soluționarea diferendului transnistrean;

21) asigură coordonarea politicii de stat în domeniul relațiilor cu diaspora, care include cetățenii Republicii Moldova stabiliți temporar sau permanent peste hotarele țării, persoanele originare din Republica Moldova și descendenții lor, precum și comunitățile formate de aceștia;

22) asigură coordonarea elaborării și monitorizarea implementării politicilor statului în domeniul drepturilor omului, al prevenirii și combaterii traficului de ființe umane, al dezvoltării societății civile;

23) asigură suportul organizatoric și informațional pentru amalgamarea voluntară a unităților administrativ-teritoriale;

24) asigură suportul tehnico-material, organizatoric și informațional  reprezentantului Guvernului în Parlament;

25) pregătește informațiile și documentele solicitate de către Parlament, comisiile parlamentare și de către deputați, organizează examinarea și prezentarea de către Guvern a răspunsurilor la întrebările și interpelările formulate de către deputați;

26) coordonează și monitorizează activitatea structurilor organizaționale din sfera sa de competență, precum și propune măsuri privind îmbunătățirea performanței și/sau sporirea eficacității/eficienței organizaționale;

27) asigură desfășurarea adecvată a măsurilor aferente conducerii generale a administrației publice și soluționarea problemelor organizatorice, juridice, economice și tehnice ale activității Guvernului;

28) pregătește materialele analitico-informaționale, inclusiv cu asistența autorităților publice competente, asupra documentelor parvenite pe adresa Guvernului sau asupra chestiunilor care urmează să fie examinate de către acesta și le prezintă, cu propunerile de rigoare, după caz, Prim-ministrului, viceprim-miniștrilor sau secretarului general al Guvernului;

29) asigură asistența organizatorică și informațională a organelor consultative ale Guvernului atribuite în competența Cancelariei de Stat;

30) contractează, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 656/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la mecanismul de finanțare nerambursabilă a proiectelor organizațiilor necomerciale, proiecte de interes public național, regional sau local, realizate de către organizațiile necomerciale, pentru implementarea unor proiecte din domeniul de activitate;

31) monitorizează și analizează datele privind examinarea și soluționarea cererilor de comunicare a informațiilor de interes public de către autoritățile publice, în corespundere cu art. 32 din Legea nr. 148/2023 privind accesul la informațiile de interes public;

32) reprezintă interesele Guvernului în instanțele judecătorești;

33) examinează petițiile persoanelor fizice și juridice adresate Guvernului și, în caz de necesitate, le expediază autorităților competente pentru luarea măsurilor ce se impun, efectuează analiza și sinteza petițiilor înaintate pentru soluționarea problemelor abordate, precum și organizează audiența petiționarilor la conducerea Guvernului;

34) asigură desfășurarea măsurilor de protocol, ținerea lucrărilor de secretariat, evidența și monitorizarea automatizată a circuitului documentelor, întreprinde acțiunile necesare pentru protejarea secretului de stat;

35) asigură informarea opiniei publice despre activitatea Guvernului și comunicarea aspectelor ce țin de integrarea europeană a țării;

36) îndeplinește alte funcții menite să asigure exercitarea deplină și operativă a atribuțiilor date în competența Guvernului.

8. Cancelaria de Stat dispune de următoarele drepturi:

1) să solicite, conform legislației și în limitele competenței, și să primească de la ministere, alte autorități administrative centrale și alte autorități publice, precum și de la autoritățile administrației publice locale, informațiile necesare pentru îndeplinirea funcțiilor și exercitarea atribuțiilor;

2) să creeze consilii consultative, comisii specializate, grupuri de lucru, cu antrenarea reprezentanților ministerelor, ai altor autorități administrative centrale și autorități publice, ai administrației publice locale, ai mediului academic, ai societății civile, ai mediului de afaceri și ai specialiștilor în domeniu, pentru elaborarea proiectelor de acte normative, a documentelor de politici publice, efectuarea expertizelor și acordarea consultațiilor, precum și pentru examinarea altor chestiuni ce țin de domeniile specifice de activitate;

3) să solicite accesul și să obțină în mod gratuit, prin intermediul platformei de interoperabilitate, informații statistice, financiare, fiscale, economice, juridice și de altă natură;

4) să încheie tratate internaționale și alte acorduri în condițiile legii;

5) să exercite controlul asupra folosirii eficiente a mijloacelor bugetare și extrabugetare pentru funcționarea sa regulamentară;

6) să elaboreze și să aprobe instrucțiuni și indicații metodice în chestiunile ce țin de competența sa, în modul și în condițiile prevăzute de legislație;

7) să prezinte Guvernului demersuri privind necesitatea suspendării acțiunii unor acte normative și administrative sau decizii ale autorităților administrației publice ce contravin legislației;

8) să exercite și alte drepturi în temeiul actelor normative ce reglementează domeniile sale de competență.

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII

CANCELARIEI DE STAT

Secțiunea 1

Structura Cancelariei de Stat

9. Sub aspect structural, Cancelaria de Stat este constituită din conducerea acestei autorități, Cabinetul Prim-ministrului, Corpul de control al Prim-ministrului, Oficiul de coordonare a implementării priorităților Guvernului, din direcții generale, direcții, secții și servicii.

10. Secretarul general al Guvernului deține funcție de demnitate publică și este numit în funcție și eliberat din funcție de către Guvern, fiind subordonat direct Prim-ministrului. Secretarul de stat al Guvernului are statut de persoană cu funcție de demnitate publică și este numit în funcție și eliberat din funcție de către Guvern, la propunerea secretarului general al Guvernului. Secretarii generali adjuncți ai Guvernului au statut de funcționari publici de conducere de nivel superior și sunt numiți în funcție și eliberați din funcție de către Guvern în condițiile legii.

11. Prim-ministrul este asistat de personal încadrat în Cabinetul propriu în baza încrederii personale.

12. În cadrul Cancelariei de Stat activează următoarele subdiviziuni structurale cu statut de direcții generale/direcții:

1) Biroul relații cu diaspora – acordă asistență organizatorică și informațională Prim-ministrului pe subiecte ce țin de politica de stat în domeniul relațiilor cu diaspora;

2) Biroul politici de reintegrare – asigură suportul organizatoric și informațional al activității viceprim-ministrului responsabil de realizarea politicii Guvernului în domeniul reintegrării țării;

3) Biroul pentru integrare europeană – asigură, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, suportul organizatoric și informațional al viceprim-ministrului pentru integrare europeană pentru coordonarea activității autorităților administrației publice și a altor instituții în scopul realizării obiectivului strategic prioritar – integrarea europeană a țări;

4) Centrul de armonizare a legislației – efectuează expertiza de compatibilitate a proiectelor de acte normative ce au ca scop armonizarea cu legislația Uniunii Europene și emite declarații de compatibilitate, precum și asigură conformitatea juridică a proiectelor de acte normative care urmează a fi aprobate de către Guvern, emise de către Prim-ministru, precum și a proiectelor de acte normative ale Cancelariei de Stat.

13. Subdiviziunile structurale ale Cancelariei de Stat activează în baza propriilor regulamente de organizare și funcționare, aprobate de către secretarul general al Guvernului.

Secțiunea a 2-a

Conducerea Cancelariei de Stat

14. Cancelaria de Stat este condusă de secretarul general al Guvernului, care este asistat de un secretar de stat al Guvernului și de cinci secretari generali adjuncți ai Guvernului.

15. Secretarul general al Guvernului exercită următoarele atribuții:

1) conduce, coordonează și organizează activitatea Cancelariei de Stat și poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcțiilor care îi revin autorității;

2) asigură alinierea politicilor promovate la prioritățile și direcțiile de dezvoltare stabilite în documentele naționale de planificare;

3) prezintă propuneri privind structura și efectivul-limită ale Cancelariei de Stat spre aprobare Guvernului, precum și propune Prim-ministrului spre aprobare statul de personal al autorității respective;

4) repartizează sarcinile și atribuțiile între secretarul de stat al Guvernului și secretarii generali adjuncți ai Guvernului și stabilește responsabilitatea acestora pentru executarea însărcinărilor încredințate;

5) aprobă regulamentele subdiviziunilor structurale ale Cancelariei de Stat, precum și regulamentele (statutele) structurilor organizaționale în care Cancelaria de Stat are calitatea de fondator;

6) emite ordine în problemele ce țin de competențele sale, organizează și coordonează activitatea subdiviziunilor Cancelariei de Stat, stabilind modul de interacțiune între acestea;

7) selectează și prezintă Prim-ministrului propuneri cu privire la includerea subiectelor în ordinea de zi a ședințelor Guvernului, precum și raportează acestuia referitor la proiectele actelor normative și la alte documente asupra cărora urmează să decidă Guvernul, cu prezentarea propunerilor de rigoare;

8) dispune expedierea către ministere și alte autorități administrative a documentelor corespunzătoare pentru examinare, coordonare și prezentare regulamentară Guvernului;

9) numește în funcție, modifică, suspendă și încetează raporturile de serviciu, în condițiile legii, ale funcționarilor publici, angajează și concediază alt personal al Cancelariei de Stat, precum și conducătorii structurilor organizaționale în care Cancelaria de Stat are calitatea de fondator;

10) asigură gestionarea finanțelor publice și administrarea patrimoniului public în conformitate cu principiile bunei guvernări;

11) are calitatea de reprezentant al Guvernului în Parlament;

12) exercită și alte atribuții ce decurg din actele normative ale Guvernului și din dispozițiile emise de Prim-ministru.

16. Secretarul de stat al Guvernului este responsabil de domeniile de activitate stabilite de către secretarul general al Guvernului și poartă răspundere personală pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a atribuțiilor care îi revin.

În domeniile de activitate, stabilite prin ordin al secretarului general al Guvernului, secretarului de stat al Guvernului exercită următoarele atribuții:

1) coordonează procesul de determinare a obiectivelor și a direcțiilor strategice de activitate ale Cancelariei de Stat;

2) coordonează elaborarea programelor și a planurilor de activitate ale Cancelariei de Stat, precum și a rapoartelor despre realizarea acestora;

3) propune inițierea proiectelor de acte normative în conformitate cu obiectivele și direcțiile strategice stabilite de către secretarul general al Guvernului;

4) reprezintă Cancelaria de Stat, în baza delegației secretarului general al Guvernului, în relațiile cu autoritățile administrației publice centrale și locale și cu alte autorități publice, cu reprezentanții societății civile și cu persoanele fizice și juridice din Republica Moldova și din străinătate;

5) are calitatea de reprezentant supleant al Guvernului în Parlament;

6) exercită alte atribuții delegate de către secretarul general al Guvernului.

17. În cazul absenței temporare a secretarului general al Guvernului, funcțiile acestuia vor fi exercitate de către secretarul de stat al Guvernului sau de către secretarii generali adjuncți ai Guvernului, desemnat prin ordin al secretarului general al Guvernului, sau, în cazuri excepționale, de către o altă persoană, desemnată în același mod.

Secțiunea a 3-a

Cabinetul Prim-ministrului

18. Cabinetul Prim-ministrului își desfășoară activitatea în conformitate cu Legea nr. 80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică.

19. Modul de organizare și funcționare a Cabinetului Prim-ministrului se stabilește în regulamentul său de activitate.

Secțiunea a 4-a

Corpul de control al Prim-ministrului

20. Corpul de control al Prim-ministrului este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.

21. Corpul de control al Prim-ministrului este condus de un șef, numit în funcție și eliberat din funcție de Prim-ministru.

22. Corpul de control al Prim-ministrului efectuează controlul realizării, de către Cancelaria de Stat, ministere, alte autorități administrative centrale și structuri organizaționale din sfera lor de competență, a atribuțiilor prevăzute de cadrul normativ și a sarcinilor stabilite în actele Guvernului, în Programul de activitate al Guvernului și în alte documente de politici publice, precum și în indicațiile Prim-ministrului.

23. Corpul de control al Prim-ministrului își desfășoară activitatea în conformitate cu Legea nr. 80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică și cu Regulamentul privind organizarea și funcționarea Corpului de control al Prim-ministrului.

Secțiunea a 5-a

Oficiul de coordonare a implementării

priorităților Guvernului

24. Oficiul de coordonare a implementării priorităților Guvernului (în continuare –Oficiu) este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.

25. Oficiul este condus de un șef, numit în funcție și eliberat din funcție de Prim-ministru.

26. Oficiul coordonează procesul de planificare și elaborare a proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă ce vizează realizarea priorităților Guvernului, stabilite conform documentelor de planificare strategică, precum și monitorizează implementarea acestora de către autoritățile administrative centrale și alte structuri organizaționale din sfera lor de competență.

27. Angajații Oficiului au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică.

28. Activitatea Oficiului se finanțează prin intermediul Cancelariei de Stat.

29. Oficiul își desfășoară activitatea în conformitate cu Legea nr. 136/2017 cu privire la Guvern, Legea nr. 80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică și cu Regulamentul privind organizarea și funcționarea Oficiului pentru coordonarea implementării priorităților Guvernului.

Secțiunea a 6-a

Subdiviziunile structurale ale

Cancelariei de Stat

30. Subdiviziunile structurale ale Cancelariei de Stat își exercită atribuțiile în conformitate cu prezentul Regulament, regulamentele interne, indicațiile Prim-ministrului, viceprim-miniștrilor sau ale secretarului general al Guvernului, ale secretarului de stat al Guvernului, precum și ale secretarilor generali adjuncți ai Guvernului, conform atribuțiilor stabilite prin ordin.

31. Șefii direcțiilor generale, ai direcțiilor, ai secțiilor și ai serviciilor din cadrul Cancelariei de Stat sunt numiți în funcție și eliberați din funcție de către secretarul general al Guvernului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 158/2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public.

32. Șefii direcțiilor generale, ai direcțiilor, ai secțiilor și ai serviciilor sunt responsabili de organizarea activității acestora; stabilesc sarcinile și atribuțiile de serviciu ale personalului încadrat în subdiviziunile respective, înaintează propuneri privind stimularea subalternilor sau, după caz, în limita competenței, propuneri privind aplicarea sancțiunilor disciplinare în privința acestora; îndeplinesc alte funcții atribuite în competența lor prin actele interne ale Cancelariei de Stat sau/și prin indicațiile Prim-ministrului.

33. Personalul Cancelariei de Stat poartă răspundere disciplinară, civilă, contravențională sau penală pentru păstrarea în stare necorespunzătoare și neasigurarea confidențialității documentelor pe care le examinează.

Secțiunea a 7-a

Corespondența

34. Corespondența în numele Cancelariei de Stat este semnată de către secretarul general al Guvernului sau de către secretarul de stat al Guvernului, de către unul dintre secretarii generali adjuncți ai Guvernului, conform atribuțiilor desemnate prin ordin.

Pentru corespondența referitoare la adresările petiționarilor și corespondența ce ține de domeniile de competență ale unor subdiviziuni structurale ale Cancelariei de Stat, prin ordin al secretarului general al Guvernului, poate fi stabilită o altă modalitate de semnare.

35. Lucrările de secretariat în Cancelaria de Stat se țin în conformitate cu Regulamentul Guvernului și cu reglementările privind ținerea lucrărilor de secretariat.

 

Anexa nr. 2

la Hotărârea Guvernului nr. 657/2009

 

STRUCTURA

Cancelariei de Stat

Secretarul general al Guvernului

Secretarul de stat al Guvernului

Secretarii generali adjuncți ai Guvernului

Cabinetul Prim-ministrului (cu statut de direcție)

Cabinetul viceprim-ministrului pentru integrare europeană (cu statut de direcție)

Cabinetul viceprim-ministrului pentru reintegrare (cu statut de serviciu)

Corpul de control al Prim-ministrului (cu statut de direcție)

Oficiul pentru coordonarea implementării priorităților Guvernului (cu statut de direcție)

Biroul pentru integrare europeană (cu statut de direcție generală)

Direcția afaceri europene

Secția coordonare capitole valori fundamentale și criteriul politic

Secția coordonare capitole piața internă

Secția coordonare capitole competitivitate și creștere incluzivă

Secția coordonare capitole agenda verde și conectivitate sustenabilă

Secția coordonare capitole resurse naturale, agricultură și coeziune

Secția coordonare capitole relații externe, criteriul economic și statistici

Direcția comunicare și instruiri

Serviciul traduceri

Centrul de armonizare a legislației (cu statut de direcție generală)

Direcția expertiză de compatibilitate cu legislația Uniunii Europene

Direcția conformitate juridică

Direcția evidența armonizării legislative și suport informațional

Direcția generală planificare strategică și coordonare a politicilor

Direcția planificare strategică

Direcția coordonarea politicilor și managementul proiectelor

Direcția generală pregătire ședințe ale Guvernului

Direcția pregătire ședințe

Direcția redactare acte normative

Direcția traduceri acte normative

Biroul politici de reintegrare (cu statut de direcție)

Secția proiecte de asistență

Secția politici sectoriale

Secția analitico-informaţională

Serviciul juridic și aspecte de securitate

Biroul relații cu diaspora (cu statut de direcție)

Direcția administrație publică centrală

Direcția administrație publică locală și coordonarea activității oficiilor teritoriale

Direcția managementul funcției publice

Serviciul dezvoltarea profesională a funcționarilor publici

Serviciul transformarea digitală a funcției publice

Direcția politici control de stat

Direcția pentru relații cu Parlamentul și coordonare interinstituțională

Serviciul tratate și acorduri internaționale

Direcția drepturile omului și cooperarea cu societatea civilă

Direcția coordonarea asistenței externe și fonduri europene

Direcția comunicare

Direcția contencios și asistență juridică

Direcția resurse umane

Direcția managementul documentelor

Direcția financiară și patrimoniu

Direcția petiții și relații cu cetățenii

Direcția tehnologia informației și comunicațiilor

Secția integritate instituțională și protecția secretului de stat

Serviciul protocol

Serviciul audit intern

 

Anexa nr.21

la Hotărîrea Guvernului

nr. 657 din 6 noiembrie 2009

 

REGULAMENT

privind organizarea şi funcţionarea

Cabinetului Prim-ministrului

I. Dispoziţii generale

1. Cabinetul Prim-ministrului (în continuare – Cabinet) are misiunea de a asigura asistenţa organizatorică şi informaţională a activităţii Prim-ministrului în vederea exercitării de către acesta a atribuţiilor sale prevăzute de legislaţie. Personalul Cabinetului se află în subordinea Prim-ministrului.

2. În activitatea sa personalul din Cabinet se conduce de Legea nr.80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică şi de alte acte legislative, de hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, de indicaţiile Prim-ministrului şi de prevederile prezentului Regulament.

3. Activitatea Cabinetului este condusă de către şeful Cabinetului, care este responsabil de asigurarea organizării activităţii Prim-ministrului, inclusiv în relaţiile acestuia cu conducătorii autorităţilor administraţiei publice centrale de specialitate.

II. Atribuţiile şi drepturile Cabinetului

4. Responsabilităţile Cabinetului derivă din responsabilităţile colective ale Guvernului şi din cele individuale ale Prim-ministrului şi au drept obiectiv asistenţa organizatorică şi informaţională a Prim-ministrului în vederea realizării eficiente a prerogativelor legale de către acesta.

În acest scop, Cabinetul asigură informarea Prim-ministrului despre activitatea curentă a Guvernului în principalele domenii de activitate internă şi externă a acestuia, precum şi despre noile tendinţe în procesul de realizare a priorităţilor strategice prevăzute în Programul de activitate şi Planul de acţiuni ale Guvernului.

5. Cabinetul asigură coerenţa şi eficienţa diverselor activităţi ale autorităţilor guvernamentale cu cele ale Prim-ministrului.

6. Personalul din Cabinet îndeplineşte şi alte atribuţii, la indicaţia directă a Prim-ministrului.

7. Consilierii sînt în drept să solicite de la ministere şi alte autorităţi administrative centrale documentele şi informaţiile necesare exercitării atribuţiilor funcţionale, precum şi să monitorizeze realizarea indicaţiilor şi dispoziţiilor Prim-ministrului, cu acordul sau la indicaţia directă a acestuia.

8. În activitatea sa, Cabinetul colaborează cu subdiviziunile structurale ale Cancelariei de Stat.

III. Organizarea activităţii Cabinetului

9. Sub aspect structural, Cabinetul este constituit din consilieri şi alt personal, angajat în conformitate cu legislaţia în vigoare.

10. În activitatea Cabinetului pot fi antrenaţi, la indicaţia Prim-ministrului, în calitate de experţi, consultanţi naţionali pe domenii.

11. Atribuţiile specifice pentru fiecare consilier încadrat în Cabinet sînt stabilite în fişa postului, anexată la contractul individual de muncă, încheiat în condiţiile art. 7 al Legii nr.80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

12. Activitatea personalului din cadrul Cabinetului este condusă de şeful Cabinetului, care este responsabil şi raportează doar în faţa Prim-ministrului.

13. În cazul absenţei temporare a şefului Cabinetului, funcţiile acestuia vor fi exercitate de către un consilier desemnat de Prim-ministru.

14. Personalul din Cabinet este încadrat în temeiul încrederii personale acordate de către Prim-ministru şi îşi desfăşoară activitatea în baza contractului individual de muncă.

15. Încadrarea consilierilor în Cabinet se face prin decizie a Prim-ministrului, iar a celuilalt personal – prin ordin al secretarului general al Guvernului, la indicația Prim-ministrului.

16. Statutul personalului din cadrul Cabinetului este reglementat de prevederile Legii nr.80 din 7 mai 2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcţii de demnitate publică.

 

Anexa nr. 22

la Hotărârea Guvernului nr. 657/2009

 

REGULAMENT

privind organizarea și funcționarea

Corpului de control al Prim-ministrului

I. DISPOZIȚII GENERALE

1. Regulamentul privind organizarea și funcționarea Corpului de control al Prim-ministrului (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, funcțiile, atribuțiile, modul de organizare, competența și statutul juridic al personalului angajat în cadrul Corpului de control al Prim-ministrului.

2. Subiecți ai monitorizării și controlului exercitat de Corpul de control al Prim-ministrului sunt Cancelaria de Stat, ministerele, alte autorități administrative centrale subordonate Guvernului și structurile organizaționale din sfera lor de competență: autoritățile administrative din subordine, inclusiv serviciile publice desconcentrate și cele aflate în subordine, instituțiile publice în care Cancelaria de Stat, ministerul sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator.

3. Corpul de control al Prim-ministrului este o structură fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează direct Prim-ministrului.

4. În activitatea sa, Corpul de control al Prim-ministrului se conduce de Constituția Republicii Moldova, de Legea nr.136/2017  cu privire la Guvern, de alte acte normative, de prezentul Regulament, precum și de dispozițiile Guvernului și deciziile Prim-ministrului.

5. Consilierii din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică și cad sub incidența prevederilor Legii nr.80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, fiind remunerați în conformitate cu legislația privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar.

6. Corpul de control al Prim-ministrului este amplasat în sediul Guvernului.

II. COMPETENȚA CORPULUI DE CONTROL

AL PRIM-MINISTRULUI

7. Misiunea Corpului de Control al Prim-ministrului constă în monitorizarea și controlul sistemic, sub aspect cantitativ și calitativ, al modului de realizare, de către subiecții monitorizării și controlului, a atribuțiilor prevăzute de cadrul normativ și a sarcinilor stabilite în actele Guvernului, în Programul de activitate al Guvernului și în alte documente de politici publice, în deciziile și indicațiile Prim-ministrului, precum și în compararea modului de realizare a atribuțiilor și sarcinilor respective cu obiectivele și direcțiile strategice ale activității Guvernului și în propunerea măsurilor pentru menținerea stării de normalitate a activității Guvernului, în ansamblu, și a subiectului monitorizării și controlului, în particular.

8. În vederea realizării misiunii sale, Corpul de control al Prim-ministrului exercită următoarele funcții:

1) funcția de monitorizare – colectarea, în cadrul unor proceduri operaționale specifice, a informațiilor privind modalitatea în care se implementează anumite documente de politici publice, se pun în aplicare acte normative sau se execută deciziile ori indicațiile Prim-ministrului, precum și supravegherea modului de soluționare a deficiențelor constatate în procesul de monitorizare și control;

2) funcția de evaluare – aprecierea, în baza informațiilor acumulate în procesul de monitorizare, a performanțelor obținute de către subiectul monitorizării și controlului, prin compararea acestor performanțe cu obiectivele stabilite în procesul de implementare a documentelor de politici, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului;

3) funcția de control – exercitarea controlului modului de implementare a documentelor de politici de către subiecții monitorizării și controlului, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului;

4) funcția de eficientizare a actului de guvernare – oferirea de soluții, bazate pe informații documentate, necesare în procesul de luare a deciziilor de către Prim-ministru sau de înaintare de către acesta Guvernului a proiectelor de decizii.

9. În scopul realizării misiunii și exercitării funcțiilor sale, Corpul de control al Prim-ministrului îndeplinește următoarele atribuții:

1) colectează și analizează informațiile, inclusiv rapoartele de monitorizare, disponibile la subiecții monitorizării și controlului privind procesul de implementare a documentelor de politici, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului;

2) analizează modul în care, la nivelul subiectului monitorizării și controlului, au fost stabilite sarcinile și se respectă responsabilitățile privind prevenirea și eliminarea riscurilor de erori sau de încălcare a legislației, precum și riscurile de neglijență prin omisiune;

3) supraveghează modul în care subiecții monitorizării și controlului desfășoară acțiunile de înlăturare a deficiențelor constatate în procesul de monitorizare și control;

4) informează Prim-ministrul despre rezultatele monitorizării și înaintează recomandări privind soluționarea problemelor constatate;

5) efectuează nemijlocit acțiuni de control al activității subiecților monitorizării și controlului în procesul de implementare a documentelor de politici, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului;

6) verifică modul în care se efectuează raportările periodice prevăzute de documentele de politici și de cadrul normativ, modul în care se asigură transparența acestor raportări de către subiecții monitorizării și controlului, precum și corectitudinea și veridicitatea rapoartelor și informațiilor prezentate de către aceștia Guvernului sau Prim-ministrului;

7) evaluează procedurile și activitățile administrative interne ale subiecților monitorizării și controlului, raporturile de interacțiune și de colaborare dintre subiecții monitorizării și controlului, dintre aceștia și alte autorități publice sau persoane juridice, precum și înaintează propuneri de raționalizare a procedurilor, de sporire a eficienței și de responsabilizare în realizarea actului de guvernare;

8) examinează sesizările adresate Prim-ministrului, analizează și verifică informațiile conținute în acestea privind presupusele încălcări ale legii de către subiecții monitorizării și controlului;

9) îndeplinește alte atribuții care sunt necesare pentru realizarea misiunii și exercitarea funcțiilor sale care decurg din cadrul normativ și sunt stabilite de Prim-ministru.

 10. Pentru realizarea misiunii, funcțiilor și atribuțiilor sale, Corpul de control al Prim-ministrului dispune de următoarele drepturi:

1) să solicite și să primească de la subiecții monitorizării și controlului documente informații și explicații privind obiectul acțiunilor de control sau de documentare;

2) să aibă acces liber în sediile subiecților monitorizării și controlului pentru desfășurarea acțiunilor de control și de documentare;

3) să aibă acces la resursele și sistemele informaționale de stat necesare pentru realizarea misiunii și funcțiilor sale, în conformitate cu legislația și în limitele competenței;

4) alte drepturi care decurg din necesitatea realizării misiunii și funcțiilor sale.

11. În realizarea misiunii, funcțiilor și atribuțiilor sale, Corpul de control al Prim-ministrului are următoarele obligații:

1) să acționeze în strictă conformitate cu legislația și să respecte etica profesională;

2) să aprecieze obiectiv și echidistant toate aspectele ce țin de efectuarea controlului;

3) să asigure integritatea documentelor și a bunurilor subiecților monitorizării și controlului;

4) să efectueze acțiunile de control și documentare în limita obiectului controlului stabilit în decizia sau indicația Prim-ministrului;

5) alte obligații ce decurg din prevederile prezentului Regulament și ale altor acte normative.

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII CORPULUI

DE CONTROL AL PRIM-MINISTRULUI

12. Corpul de control al Prim-ministrului este constituit din consilieri ai Prim-ministrului.

13. Corpul de control al Prim-ministrului este condus de un șef, care este numit în funcție și eliberat din funcție prin decizie a Prim-ministrului, fiind remunerat similar cu șeful Cabinetului Prim-ministrului, și care este responsabil în fața Prim-ministrului.

14. Șeful Corpului de control al Prim-ministrului exercită următoarele atribuții:

1) conduce, organizează și controlează activitatea consilierilor Corpului de control al Prim-ministrului;

2) reprezintă Corpul de control al Prim-ministrului în relațiile cu autoritățile publice și alte persoane juridice de drept public și privat din țară și de peste hotare;

3) propune Prim-ministrului spre aprobare procedurile operaționale interne specifice activității de monitorizare și control exercitate de Corpul de control al Prim-ministrului;

4) prezintă Prim-ministrului spre aprobare proiectele de decizii privind efectuarea acțiunilor de control și de documentare;

5) înaintează Prim-ministrului propuneri de inițiere a acțiunilor de control sau de documentare;

6) dispune, în baza deciziei Prim-ministrului, inițierea acțiunilor de control și de documentare, desemnând consilierii responsabili;

7) semnează rapoartele de control și notele de informare adresate Prim-ministrului;

8) prezintă Prim-ministrului, la solicitare, rapoartele de activitate;

9) exercită alte atribuții necesare pentru realizarea misiunii și a funcțiilor Corpului de control și care decurg din cadrul normativ, deciziile și indicațiile Prim-ministrului.

15. În exercitarea atribuțiilor sale, șeful Corpului de control al Prim-ministrului emite delegații de control sau de documentare.

16. În cazul imposibilității temporare de exercitare a atribuțiilor sale sau în caz de absență, șeful Corpului de control al Prim-ministrului este înlocuit de către unul dintre consilierii din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului, la decizia Prim-ministrului.

17. Consilierii din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului exercită următoarele atribuții:

1) efectuează nemijlocit acțiunile de control sau acțiunile de documentare în baza deciziei Prim-ministrului și a delegației șefului Corpului de control al Prim-ministrului;

2) elaborează rapoarte de control și note de informare ca urmare a acțiunilor de control sau de documentare desfășurate nemijlocit și le prezintă spre aprobare șefului Corpului de control al Prim-ministrului;

3) asigură integritatea și confidențialitatea informațiilor obținute în cadrul acțiunilor de control sau de documentare conform procedurilor operaționale interne;

4) examinează, conform legislației, petiții și cereri de acces la informații care vizează activitatea Corpului de control al Prim-ministrului;

5) acordă, la indicația șefului Corpului de control al Prim-ministrului, suport altor consilieri din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului la efectuarea acțiunilor de control sau de documentare;

6) exercită alte atribuții prevăzute de legislație sau care decurg din necesitatea realizării misiunii, funcțiilor și atribuțiilor Corpului de control al Prim-ministrului, precum și din deciziile și indicațiile Prim-ministrului.

IV. PROCEDURI GENERALE PRIVIND MODUL

DE EFECTUARE A ACTIVITĂȚII DE MONITORIZARE

ȘI CONTROL

18. Corpul de control al Prim-ministrului desfășoară activități de monitorizare și control în scopul relevării deficiențelor de implementare a documentelor de politici, de punere în aplicare a actelor normative și de executare a deciziilor și indicațiilor Prim-ministrului de către subiecții monitorizării și controlului.

19. În cadrul activității de monitorizare, Corpul de control al Prim-ministrului utilizează informațiile și documentele disponibile la subiecții monitorizării și controlului sau la alte autorități publice sau persoane juridice.

20. Corpul de control al Prim-ministrului își desfășoară activitatea de control prin realizarea acțiunilor de control și a acțiunilor de documentare.

21. Activitatea de control se inițiază din oficiu, în temeiul deciziei Prim-ministrului, de către șeful Corpului de control al Prim-ministrului, prin emiterea unei delegații de control.

22. Delegația șefului Corpului de control al Prim-ministrului de inițiere a acțiunii de control sau a acțiunii de documentare trebuie să conțină: denumirea subiectului monitorizării sau al controlului, obiectul acțiunii de control/documentare, numele, prenumele, funcția consilierului/consilierilor din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului, termenul efectuării acțiunii de control/documentare și perioada de activitate a subiectului monitorizării supusă controlului sau documentării.

23. Termenul de efectuare a acțiunii de control sau de documentare poate fi prelungit de către șeful Corpului de control al Prim-ministrului la propunerea motivată a consilierului din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului responsabil de realizarea acțiunii respective.

24. Pentru efectuarea unor acțiuni de control sau de documentare complexe, șeful Corpului de control al Prim-ministrului poate crea, în funcție de obiectul controlului, grupuri de control constituite din consilieri din cadrul Corpului de Control al Prim-ministrului. Componența grupului de control se consemnează în delegația de control.

25. În scopul acordării suportului sau a consultațiilor în cadrul acțiunilor de control sau de documentare desfășurate de Corpul de control al Prim-ministrului, la propunerea șefului acestuia, prin decizie a Prim-ministrului, pot fi create grupuri de control în care să fie incluși și angajați ai persoanelor juridice indicate în pct. 2 și ai altor autorități publice. Pentru emiterea deciziei Prim-ministrului de constituire a grupului de control, autoritățile publice respective deleagă angajații săi prin scrisoare oficială.

26. În cazul menționat la pct. 25, în delegația șefului Corpului de control al Prim-ministrului urmează a fi indicate numele, prenumele, funcția și denumirea persoanei juridice în care este angajată persoana care participă sau acordă suport consultativ în cadrul acțiunii de control sau de documentare.

27. Consilierii din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului, în procesul de realizare a activităților de monitorizare, a acțiunilor de control sau de documentare, nu pot interveni în acțiunile procedurale specifice activității organelor de control, în activitatea specială de investigații și în activitatea de urmărire penală.

28. Constatările și rezultatele acțiunii de control, precum și recomandările în urma acestuia sunt consemnate în raportul de control.

29. Raportul de control, însoțit de actele aferente controlului, se semnează de către consilierul responsabil din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului, se aprobă de către șeful Corpului de control al Prim-ministrului și se aduce la cunoștința Prim-ministrului.

30. La decizia Prim-ministrului, raportul de control poate fi remis autorităților publice competente pentru efectuarea unor examinări suplimentare ale anumitor aspecte ale obiectului acțiunii de control.

31. În cazul în care, ca urmare a acțiunii de control, au fost constatate deficiențe în activitatea subiectului controlului, concluziile și recomandările formulate în raportul de control sunt transmise, prin indicație a Prim-ministrului, subiectului controlului și altor autorități/instituții publice responsabile, dacă acestea sunt vizate.

32. Subiectul controlului și, după caz, alte autorități/instituții responsabile, vizate în raportul de control, au obligația să informeze Prim-ministrul, în termenele solicitate în indicația Prim-ministrului, despre măsurile întreprinse pentru înlăturarea deficiențelor constatate și implementarea recomandărilor formulate.

33. În cazul în care, în procesul desfășurării acțiunilor de control, consilierii responsabili din cadrul Corpului de control constată posibile fapte ilegale, de natură penală sau contravențională, aceștia sunt obligați imediat să informeze șeful Corpului de control și să sesizeze autoritățile competente până la finalizarea raportului de control, precum și să pună la dispoziția acestor autorități toate informațiile și documentele necesare, iar după finalizarea acțiunii de control – raportul de control.

34. În scopul colectării unor informații necesare pentru evaluarea și aprecierea modului în care subiecții monitorizării și controlului implementează documentele de politici, pun în aplicare actele normative și execută deciziile și indicațiile Prim-ministrului, Corpul de control al Prim-ministrului poate desfășura acțiuni de documentare.

35. Rezultatele acțiunilor de documentare sunt consemnate în nota de informare, care se aduce la cunoștința Prim-ministrului.

36. Acțiunile de documentare au ca scop determinarea necesității dispunerii unor acțiuni de control și informarea asupra modului în care subiecții monitorizării și controlului înlătură deficiențele constatate în rapoartele de control anterioare.

37. Acțiunile de documentare se dispun, în temeiul deciziei Prim-ministrului, prin delegație, de către șeful Corpului de control al Prim-ministrului.

38. Procedurile operaționale specifice activității de monitorizare și control desfășurate de Corpul de control al Prim-ministrului trebuie să includă, în mod obligatoriu, reglementări care să detalieze prevederile prezentului Regulament, inclusiv privind drepturile, obligațiile și responsabilitățile consilierilor din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului, procedurile administrative specifice acțiunilor de control și celor de documentare, precum și descrierea clară și coerentă a modalităților de interacțiune dintre consilierii din cadrul Corpului de control al Prim-ministrului, dintre aceștia și subiecții monitorizării și controlului.

39. Procedurile operaționale specifice activității de monitorizare și control desfășurate de Corpul de control al Prim-ministrului nu pot conține prevederi care depășesc cadrul de reglementare al prezentului Regulament sau prevederile cadrului normativ.

40. Cancelaria de Stat asigură publicarea pe site-ul web oficial al Guvernului a informațiilor și documentelor cu caracter public ce vizează activitatea Corpului de control al Prim-ministrului și rezultatele acesteia.

 

REGULAMENT

privind organizarea și funcționarea Oficiului

pentru coordonarea implementării

priorităților Guvernului

I. DISPOZIȚII GENERALE

1. Regulamentul privind organizarea și funcționarea Oficiului pentru coordonarea implementării priorităților Guvernului (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, funcțiile, atribuțiile și modul de organizare a acestuia.

2. Oficiul pentru coordonarea implementării priorităților Guvernului (în continuare – Oficiu) este o structură autonomă, fără personalitate juridică, organizată în cadrul Cancelariei de Stat, care se subordonează, în ceea ce privește aspectele politico-strategice, Prim-ministrului, aspectele administrative fiind coordonate de către  secretarul general al Guvernului.

3. În activitatea sa, Oficiul se conduce de Constituția Republicii Moldova, Legea nr.136/2017 cu privire la Guvern, de Legea nr. 80/2010 cu privire la statutul personalului din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică, de alte acte normative, de hotărârile și dispozițiile Guvernului, de deciziile și indicațiile Prim-ministrului și de prevederile prezentului Regulament.

4. Activitatea Oficiului se finanțează prin intermediul Cancelariei de Stat.

5. Angajații din cadrul Oficiului au statut de personal din cabinetul persoanelor cu funcții de demnitate publică.

II. MISIUNEA, FUNCȚIILE, ATRIBUȚIILE

ȘI DREPTURILE OFICIULUI

Secțiunea 1

Misiunea

6. Misiunea Oficiului constă în coordonarea procesului de planificare, elaborare a proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă ce vizează realizarea priorităților de nivel înalt ale Guvernului, precum și monitorizarea și accelerarea implementării acestora de către ministere, alte autorități administrative centrale și structurile organizaționale din sfera lor de competență.

7. În sensul prezentului Regulament, proiecte de dezvoltare reprezintă un set de acțiuni/măsuri pentru atingerea obiectivelor strategice, iar priorități de nivel înalt ale Guvernului – priorități selectate conform deciziei Prim-ministrului, aprobate de Comitetul interministerial de planificare strategică și incluse în documentele de planificare strategică.

Secțiunea a 2-a

Funcțiile, atribuțiile și drepturile

8. În vederea realizării misiunii sale, Oficiul exercită următoarele funcții:

1) funcția de coordonare a realizării priorităților de nivel înalt ale Guvernului – coordonarea procesului de planificare și elaborare a proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă ce vizează realizarea priorităților de nivel înalt ale Guvernului;

2) funcția de facilitare și impulsionare – mobilizarea și facilitarea conlucrării dintre actorii relevanți pentru impulsionarea realizării priorităților de nivel înalt ale Guvernului;

3) funcția de monitorizare a implementării – monitorizarea continuă a nivelului de progres în atingerea priorităților de nivel înalt ale Guvernului și asigurarea informării Prim-ministrului despre constrângerile și riscurile apărute în procesul de implementare, precum și despre soluțiile identificate pentru depășirea acestora;

4) funcția de consolidare a capacităților – acordarea asistenței metodologice funcționarilor publici și angajaților din autoritățile/instituțiile publice la identificarea priorităților de nivel înalt și la gestionarea proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă.

9. Atribuțiile Oficiului aferente funcțiilor de bază:

1) în vederea realizării funcției de  coordonare a realizării priorităților de nivel înalt ale Guvernului, Oficiul:

a) ghidează ministerele, alte autorități administrative centrale și structurile organizaționale din sfera lor de competență în identificarea și elaborarea priorităților de nivel înalt ale Guvernului, ținând cont de evoluțiile și realitățile social-economice la nivel național, precum și de angajamentele asumate la nivel internațional;

b) coordonează politic procesul de planificare și elaborare a proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă privind realizarea priorităților de nivel înalt ale Guvernului incluse în documentele de planificare strategică;

c) sprijină dezvoltarea planurilor de lucru (cartei de acțiuni) și a indicatorilor de rezultat pentru implementarea proiectelor de dezvoltare și a reformelor pentru atingerea priorităților Guvernului de nivel înalt stabilite, inclusiv cu facilitarea implicării altor autorități/instituții/organizații care urmăresc același obiectiv;

2) în vederea realizării funcției de facilitare și impulsionare, Oficiul:

a) înlesnește implicarea și conlucrarea tuturor părților responsabile/relevante pentru soluționarea blocajelor și impulsionarea realizării priorităților de nivel înalt ale Guvernului;

b) cooperează cu Cabinetul Prim-ministrului, Corpul de control al Prim-ministrului și coordonatorii echipelor sectoriale de implementare a proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă în scopul unui schimb eficient de informații, pentru alinierea eforturilor în atingerea priorităților de nivel înalt ale Guvernului;

3) în vederea realizării funcției de monitorizare a implementării, Oficiul:

a) monitorizează continuu progresul în atingerea priorităților Guvernului de nivel înalt și a nivelului de implementare a proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă de către ministere, alte autorități administrative centrale și de către structurile organizaționale din sfera lor de competență;

b) informează Prim-ministrul despre progresul obținut în realizarea priorităților Guvernului de nivel înalt, precum și despre constrângerile și riscurile asociate cu înaintarea propunerilor/recomandărilor de soluționare;

c) organizează/convoacă ședințe de lucru cu echipele de implementare a proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă, pentru asigurarea alinierii la planurile de lucru și indicatorii de rezultat stabiliți;

4) în vederea realizării funcției de consolidare a capacităților, Oficiul:

a) coordonează procesul de identificare, analiză și evaluare a necesităților de dezvoltare instituțională pentru realizarea optimă a priorităților Guvernului, precum și facilitează procesul de planificare a activităților pentru consolidarea capacităților profesionale și instituționale ale autorităților-țintă;

b) oferă asistență metodologică ministerelor, altor autorități administrative centrale și structurilor organizaționale din sfera lor de competență în identificarea priorităților de nivel înalt ale Guvernului și în gestionarea proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă;

c) dezvoltă și asigură aplicarea instrumentelor, metodelor și proceselor operaționale pentru identificarea, prioritizarea și soluționarea problemelor care tergiversează realizarea priorităților Guvernului de nivel înalt.

10. Oficiul realizează și alte atribuții care sunt necesare pentru realizarea misiunii și exercitarea funcțiilor sale care decurg din cadrul normativ și/sau sunt stabilite de către Prim-ministru.

11. Pentru realizarea misiunii, funcțiilor și atribuțiilor sale, Oficiul are de următoarele drepturi:

1) să solicite, conform legislației și în limitele competenței, și să primească de la ministere, alte autorități administrative centrale și structuri organizaționale din sfera lor de competență informațiile necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor sale, precum și rapoarte, note informative, documente privind proiectele de dezvoltare și acțiunile de reformă ce vizează realizarea priorităților de nivel înalt ale Guvernului;

2) să colaboreze cu ministerele, cu alte autorități administrative centrale, cu structurile organizaționale din sfera lor de competență, cu partenerii de dezvoltare, cu organizațiile societății civile în domeniile de competență, în scopul schimbului de informații și experiențe;

3) să verifice executarea în termen, de către ministere și alte autorități ale administrației publice centrale, a deciziilor/indicațiilor Prim-ministrului cu privire la proiectele de dezvoltare și acțiunile de reformă ce vizează realizarea priorităților Guvernului;

4) să antreneze autoritățile administrației publice centrale, instituțiile publice, partenerii de dezvoltare, organizațiile societății civile la soluționarea eventualelor probleme apărute în procesul implementării priorităților de nivel înalt ale Guvernului;

5) alte drepturi care decurg din necesitatea realizării misiunii și funcțiilor sale.

III. ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII OFICIULUI

12. Oficiul este condus de un șef, care este numit în funcție și eliberat din funcție prin decizie a Prim-ministrului, fiind remunerat similar cu șeful Cabinetului Prim-ministrului, și care este responsabil în fața Prim-ministrului.

13. Șeful Oficiului exercită următoarele atribuții:

1) conduce, organizează și controlează activitatea consilierilor Oficiului;

2) reprezintă Oficiul în relațiile cu autoritățile publice și cu alte persoane juridice de drept public și privat din țară și de peste hotare;

3) propune Prim-ministrului spre aprobare procedurile operaționale interne specifice activității realizate de Oficiu;

4) prezintă Prim-ministrului spre aprobare proiectele de decizii/indicații privind realizarea funcțiilor și atribuțiilor Oficiului;

5) prezintă Prim-ministrului rapoarte de progres în realizarea priorităților de nivel înalt ale Guvernului;

6) elaborează fișele de post ale consilierilor din cadrul Oficiului;

7) exercită alte atribuții necesare pentru realizarea misiunii și funcțiilor Oficiului care decurg din cadrul normativ, deciziile și indicațiile Prim-ministrului.

14. În cazul imposibilității temporare de exercitare a atribuțiilor sale sau în caz de absență, șeful Oficiului este înlocuit de către unul dintre consilierii din cadrul Oficiului, la decizia Prim-ministrului.

15. Oficiul este constituit din consilieri ai Prim-ministrului, care sunt remunerați în conformitate cu legislația privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar. 

16. Consilierii din cadrul Oficiului exercită următoarele sarcini:

1) colaborează cu ministerele, alte autorități administrative centrale și cu structurile organizaționale din sfera lor de competență pentru a urmări progresul privind implementarea proiectelor de dezvoltare și a acțiunilor de reformă, în scopul atingerii priorităților de nivel înalt ale Guvernului, în conformitate cu planurile de lucru stabilite;

2) acordă suport metodologic și împărtășește experiența echipelor de implementare pentru gestionarea eficientă a proiectelor;

3) identifică, în comun cu Cabinetul Prim-ministrului/Corpul de Control/ alte subdiviziuni ale Cancelariei de stat cu competențe relevante, soluții pentru depășirea blocajelor, a riscurilor și a obstacolelor existente;

4) analizează datele, indicatorii și informațiile oferite de către ministere, autorități administrative centrale și structurile organizaționale din sfera lor de competență  pentru a evalua rata de implementare a proiectelor, cu înaintarea recomandărilor către autoritățile/instituțiile responsabile de implementarea acestora;

5) raportează, în mod regulat, despre progresul proiectelor și al acțiunilor de reformă pentru atingerea priorităților de nivel înalt ale Guvernului;

6) participă la întâlniri privind prioritățile guvernamentale, organizate cu miniștri, secretari generali și secretari de stat, inclusiv cu oficiali de nivel înalt;

7) exercită alte atribuții prevăzute de legislație sau care decurg din necesitatea realizării misiunii, funcțiilor și a atribuțiilor Oficiului, precum și din deciziile și indicațiile Prim-ministrului.

17. Atribuțiile, împuternicirile și responsabilitățile consilierilor ce decurg din sarcinile prevăzute în pct. 15 și procedurile operaționale interne specifice activității Oficiului sunt stabilite în fișa postului.

18. Procedurile operaționale interne specifice activității Oficiului includ reglementări care detaliază prevederile prezentului Regulament, inclusiv procedurile administrative specifice acțiunilor de coordonare și monitorizare a implementării priorităților de nivel înalt ale Guvernului, precum și descrierea clară și coerentă a modalităților de interacțiune dintre consilierii din cadrul Oficiului, Cabinetului Prim-ministrului, al Corpului de control al Prim-ministrului și subdiviziunile care au competențe relevante domeniului de management al proiectelor din cadrul Cancelariei de Stat, precum și a modalităților de interacțiune dintre consilierii din cadrul Oficiului și ministere, autorități administrative centrale și structuri organizaționale din sfera lor de competență, alte instituții/organizații, după caz.

19. Informațiile și documentele cu caracter public care vizează activitatea Oficiului se publică, prin intermediul Cancelariei de Stat, pe site-ul web oficial al Guvernului.

 

LISTA

structurilor organizaționale în care

Cancelaria de Stat are calitatea de fondator

1. Instituția Publică Direcția generală pentru administrarea clădirilor Guvernului Republicii Moldova

2. Instituția Publică Agenția de Guvernare Electronică

3. Instituția Publică Agenția Servicii Publice

4. Instituția Publică Serviciul Tehnologia Informației și Securitate Cibernetică

5. Instituția Publică Palatul Republicii

6. Instituția Publică Pensiunea din Holercani

7. Instituția Publică Baza auto a Cancelariei de Stat

8. Instituția Publică Agenția Informațională de Stat „Moldpres”

9. Instituția Publică Agenția de Investiții

10. Instituția Publică Institutul Național de Administrație și Management Public

URL: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=147846&lang=ro#