Subiecții amalgamării voluntare 

Subiecți ai amalgamării voluntare sunt Unitățile Administrativ Teritoriale de nivelul întâi, stabilite conform Legii nr. 764/2001 privind organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova, acestea fiind: satele, comunele, orașele și municipiile (exc. municipiul Chișinău și municipiul Bălți). 

Condițiile de bază și criteriile de amalgamare 

teritoriul UAT amalgamate trebuie să fie continuu; populația UAT amalgamate trebuie să constituie minimum 3000 de locuitori (în unele cazuri poate fi acceptată o deviere de maxim 10%); distanța de la centrul administrativ al UAT amalgamate până la centrul oricărei dintre UAT care o formează nu trebuie să depășească 25 de kilometri (maxim 30 de minute deplasare); Se pot amalgama UAT de nivelul I din cadrul diferitor UAT de nivelul II. UAT de nivelul I din componența unităților teritoriale autonome se pot amalgama doar cu alte UAT de nivelul I din componența unității teritoriale autonome respective.

Etapele amalgamării voluntare

Stimulentele financiare 

Stimulentele financiare sunt transferuri cu destinație generală și specială efectuate către unitățile administrativ-teritoriale amalgamate sau, după caz, către UAT ale căror consilii locale au adoptat decizii privind inițierea sau participarea la procesul de amalgamare voluntară. 

Destinația stimulentelor financiare: 

  • SUSȚINEREA PROCESULUI DE AMALGAMARE VOLUNTARĂ. Acest instrument poate fi solicitat de la Cancelaria de Stat imediat după adoptarea deciziilor de inițiere a amalgamării voluntare.
  • DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII. Acest instrument este unic și este virat în contul UAT nou-create, amalgamate, imediat după alegerile locale noi.
  • SUSȚINEREA ANUALĂ A BUGETELOR. Aceste stimulente se transferă către contul UAT amalgamate anual, până în anul 2030. 

Repartizarea stimulentelor financiare din Fondul de amalgamare voluntară a localităților se efectuează în modul stabilit de Metodologia de amalgamare voluntară a unităților administrativ-teritoriale, în baza unor formule și criterii obiective.