Cadrul normativ și metodologic al armonizării legislației Republicii Moldova cu legislația Uniunii Europene

Funcțiile și atribuțiile Cancelariei de Stat, prin intermediul Centrului de Armonizare a Legislației, în domeniul armonizării legislative

1) în domeniul asigurării compatibilității legislației naționale cu legislația UE:

a) efectuează expertiza de compatibilitate a proiectelor de acte normative care au scop transpunerea legislației UE, inclusiv a actelor normative ale autorităților administrației publice centrale de specialitate și ale autorităților publice autonome, a proiectelor de acte normative elaborate de către Președintele Republicii Moldova, deputații în Parlament și Adunarea populară a unității teritoriale autonome Găgăuzia prezentate acestuia, însoțite de tabelul de concordanță, și emite, în ultimă instanță, declarația de compatibilitate;

b) avizează, în mod obligatoriu, toate proiectele de acte normative cu relevanță UE, care nu au ca scop transpunerea directă a legislației UE, inclusiv cele de modificare a legislației armonizate;

c) monitorizează calitatea transpunerii legislației UE, prin verificarea valabilității actului/actelor juridic/e european/europene transpus/e, a respectării principiului armonizării dinamice în procesul de armonizare, a corectitudinii metodelor de armonizare utilizate, precum și prin evaluarea nivelului de transpunere a reglementărilor UE în proiectele de acte normative;

d) formulează propuneri de completare a actelor normative cu dispoziții din legislația UE sau de eliminare a dispozițiilor ce contravin acesteia, în scopul prevenirii transpunerii deficiente a legislației UE;

e) verifică respectarea exigențelor înaintate față de proiectele de acte normative cu relevanță UE și conținutul dosarelor de însoțire ale acestora;

2) în domeniul coordonării, monitorizării și evidenței procesului de armonizare a legislației naționale cu legislația UE:

a) coordonează gradul de realizare a obligațiilor de transpunere ce rezultă din angajamentele asumate în raport cu Uniunea Europeană, inclusiv în procesul de aderare, precum și din Programul național pentru aderare, Planul național de dezvoltare și Planul național de reglementări, prin intermediul rețelei interinstituționale a punctelor de contact responsabile pentru transmiterea de informații actualizate privind tipul proiectului de act normativ care are ca scop transpunerea legislației UE, respectarea termenelor de transpunere asumate și stadiul procesului de elaborare a actelor normative de transpunere din domeniile lor de competență;

b) participă și, după caz, formulează propuneri în procesul de elaborare și actualizare a planurilor de acțiuni ale Guvernului și a programelor legislative ale Parlamentului sub aspectul acțiunilor de transpunere a legislației UE;

c) formulează și transmite autorităților competente propuneri în vederea accelerării procesului de transpunere a legislației UE și/sau a luării măsurilor necesare pentru transpunerea legislației UE în domeniu, în urma examinării analitice și a implementării rapoartelor anuale de progres ale Comisiei Europene;

d) urmărește și semnalează Guvernului sau, după caz, Parlamentului întârzierile în procesul de promovare a proiectelor de acte normative care au ca scop transpunerea legislației UE;

e) sistematizează progresele înregistrate în procesul de transpunere a legislației UE;

f) organizează și gestionează baza de date a legislației naționale armonizate cu legislația UE, asigurând transparența procesului de armonizare legislativă, accesul la legislația națională armonizată, legislația europeană transpusă, nivelul de armonizare și tabelele de concordanță pentru legislația armonizată, prin plasarea bazei de date pe site-ul web oficial al Cancelariei de Stat;

g) la solicitare, prezintă Guvernului și Parlamentului situația privind procesul de transpunere a legislației UE;

h) elaborează și prezintă periodic Biroului pentru integrare europeană informația privind realizarea măsurilor de transpunere planificate prin Programul național pentru aderare, din perspectiva nivelului de transpunere a legislației UE;

3) în domeniul asigurării asistenței metodologice și de specialitate în domeniul dreptului Uniunii Europene și al procesului de armonizare legislativă:

a) elaborează și actualizează instrucțiuni metodologice privind procesul de armonizare legislativă;

b) acordă asistență metodologică subiecților cu drept de inițiativă legislativă în privința aspectelor de drept UE, tehnicilor de transpunere și modalității de întocmire a tabelelor de concordanță;

c) acordă asistență autorităților publice în procesul de examinare analitică a legislației UE prin furnizarea informațiilor actualizate privind legislația națională care asigură preluarea legislației UE în domeniu sau privind data introducerii unei astfel de legislații, după caz;

d) examinează adresările Guvernului și răspunde la sesizările autorităților administrației publice centrale, ale autorităților publice autonome, ale Parlamentului, ale persoanelor fizice și juridice din sfera sa de activitate, acționând în calitate de autoritate de expertiză în domeniul dreptului Uniunii Europene.

Acces la legislația Uniunii Europene și la jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene

Baza de date a legislației naționale armonizate

  1. Faceți clic dreapta pe hyperlink-ul din dreptul tabelului de concordanță;

  2. Selectați opțiunea „Edit hyperlink” sau „Editare hyperlink”, în funcție de limba interfeței;

  3. În fereastra care se deschide, localizați adresa URL (de exemplu: https://cancelaria.gov.md/...);

  4. Introduceți prefixul old. imediat înainte de cuvântul „cancelaria”, astfel încât adresa să devină:
    🔗 https://old.cancelaria.gov.md/...

➡️ Prin această ajustare, veți fi redirecționați către versiunea anterioară a site-ului, unde fișierele respective sunt momentan stocate.