PETIȚII 

Prin petiție în sensul Codului administrativ, se înțelege orice cerere, sesizare, reclamație sau propunere, adresată unei autorități publice de către o persoană fizică sau juridică.

Cerințele față de conținutul petiției:

Petiția trebuie să conțină următoarele elemente:

a) numele și prenumele sau denumirea petiționarului;

b) domiciliul sau sediul petiționarului și adresa de poștă electronică dacă se solicită răspuns pe această cale;

c) denumirea autorității publice;

d) obiectul petiției și motivarea acesteia;

e) semnătura petiționarului ori a reprezentantului său legal sau împuternicit, iar în cazul petiției transmise în formă electronică – semnătura electronică.

Petiția este însoțită, după caz, de documentul confirmativ al reprezentantului legal, de procura sau de împuternicirea în baza semnăturii electronice reprezentantului împuternicit, de documente sau dovezi prevăzute de reglementările legale sau considerate utile de către petiționar pentru susținerea petiției sale.

După recepționarea petiției electronice, în termen de 2 zile, solicitantul va fi informat prin intermediul adresei electronice indicate despre numărul de înregistrare a acesteia.

NOTĂ! Petițiile anonime sau cele depuse fără indicarea adresei poștale sau electronice a petiționarului nu se examinează.

Petițiile în formă electronică cu semnătura electronică  în adresa Prim-ministrului/Guvernului sau Cancelariei de Stat pot fi  expediate la adresa de e-mail: petitii@gov.md

IMPORTANT! 

În procesul examinării petiţiilor în format electronic Cancelaria de Stat va asigura confidenţialitatea datelor personale şi a informaţiei comunicate, în conformitate cu cerinţele legislaţiei.

Dacă petiția nu corespunde cerințelor prevăzute de legislație, solicitantului i se indică asupra neajunsurilor și i se acordă un termen rezonabil pentru înlăturarea lor. În cazul în care petiționarul nu înlătură neajunsurile în termenul acordat, petiția nu se examinează. 

În cazul în care nu dispuneţi de o adresă electronică, vă recomandăm să expediaţi petiţia în formă scrisă pe suport de hârtie: 

-prin intermediul Î.S. „Poşta Moldovei" la adresa poştală a Guvernului/Cancelariei de Stat: Republica Moldova, Chișinău, MD-2012 Piaţa Marii Adunări Naţionale 1;

- în lădița poștală a Guvernului/Cancelariei de Stat, care se află la etajul 1 în clădirea Guvernului (intrarea din str. Bănulescu-Bodoni). Poșta recepționată din lădița poștală se preia de două ori pe zi.

În funcție de specificul problemei abordate, la examinarea petițiilor vor fi implicate  autoritățile publice, instituțiile și persoanele responsabile, conform domeniilor de competență.

Entitățile, în adresa cărora a fost remisă petiția spre examinare, sunt în drept să verifice autenticitatea informației prezentate de către petiționar şi, după caz, să solicite informații/date  suplimentare pentru examinarea și soluționarea petiției, precum și oferirea răspunsului.

Rezultatele examinării petiției vor fi remise pe adresa electronică a solicitantului (în cazul petiției, depuse electronic) sau prin intermediul oficiului poștal, în termenii stabiliți de Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018.

CERERI DE ACCES LA INFORMAȚII 

DE INTERES PUBLIC

Cererile de acces la informațiile de interes public adresate Guvernului/Cancelariei de Stat pot fi depuse prin următoarele modalități:

a) la adresa de email petitii@gov.md sau cancelaria@gov.md

b) la sediul Guvernului/Cancelariei de Stat în boxa pentru scrisori sau expediată la adresa poștală: Republica Moldova, Chișinău, MD-2012 Piaţa Marii Adunări Naţionale 1.

c) adresate verbal (direct sau prin telefon).

Notă:

Solicitanții de informații nu sunt obligați:

- să motiveze sau să justifice cererea sa;

- să semneze cererea olograf sau electronic.

Elemente obligatorii ale cererii:

a) numele și prenumele sau denumirea solicitantului;

b) adresa poștală a solicitantului, precum și adresa poștei electronice dacă se solicită răspuns pe această cale;

c) denumirea furnizorului de informații;

d) specificarea informației de interes public solicitate, cu detalii suficiente și concludente, care să permită identificarea acesteia de către furnizorul de informații.

Cererea care nu conține numele și prenumele/denumirea solicitantului, sau adresa poștală a solicitantului, precum și adresa poștei electronice dacă se solicită răspuns pe această cale, nu se examinează.

Dacă în cerere nu este specificată informația solicitată sau dacă, din conținutul cererii, nu este posibilă identificarea informației solicitate, solicitantului i se indică asupra neajunsului și i se oferă un termen de cel puțin 5 zile lucrătoare pentru înlăturarea acestuia. Furnizorul de informații acordă asistența și sprijinul necesar solicitantului pentru specificarea informației.

În cazul în care solicitantul nu înlătură neajunsurile în termenul acordat, cererea nu se examinează, fapt despre care este informat. Informațiile de interes public se comunică solicitantului din momentul în care sunt disponibile pentru a fi comunicate, dar nu mai târziu de 10 zile de la data înregistrării cererii. În cazurile prevăzute de lege termenul poate fi prelungit. Informațiile de interes public sunt comunicate solicitantului în limba în care sunt disponibile.

  • Plățile pentru comunicarea informațiilor de interes public

Comunicarea informațiilor de interes public este gratuită, cu excepțiile prevăzute în actele normative, dacă se realizează prin:

a) furnizarea informației în formă electronică;

b) expedierea informației prin poștă, pe suport de hârtie, și volumul nu depășește 20 de pagini;

c) eliberarea informației la sediul furnizorului de informații, pe suport de hârtie, și volumul nu depășește 20 de pagini;

d) examinarea informației în original, la sediul furnizorului de informații;

e) expunerea informației în formă verbală, în cazul cererilor adresate verbal.

În cazul în care, conform actelor normative, comunicarea informațiilor de interes public presupune achitarea unor plăți, solicitantul este informat, în termenul prevăzut la art. 19 al Legii nr. 148/2023, despre suma totală care urmează a fi achitată pentru comunicarea informațiilor solicitate, precum și despre modalitatea achitării acesteia. În acest caz, informațiile de interes public sunt comunicate în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data recepționării dovezii de achitare a plății.

Date de contact a Direcției petiții și relații cu cetățenii ale Cancelariei de Stat

(mai multe informații la rubrica „contacte” – „lista telefoanelor de serviciu”):

           Tel.: 022-250-402; 022-250-383; 022-250-310;

                  022-250-297; 022-250-577; 022-250-300.

AUDIENȚA CETĂȚENILOR

Instrucțiunea cu privire la examinarea petițiilor și organizarea audienței persoanelor fizice și juridice în Cadrul Cancelariei de Stat și oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat, aprobată prin Ordinul Secretarului General al Guvernului nr. 68/2023.

Audiența la prim-ministru, secretarul general al Guvernului, secretarii de stat ai Guvernului și secretarii generali adjuncți ai Guvernului se organizează de către Direcția petiții și relații cu cetățenii a Cancelariei de Stat, în temeiul cererii de audiență care trebuie să corespundă următoarelor criterii:

Cererea de audiență se formulează în scris și conține următoarele elemente obligatorii:

1) numele și prenumele sau denumirea solicitantului;

2) domiciliul sau sediul solicitantului și e-mailul, dacă se solicită răspuns pe această cale;

3) denumirea autorității/instituției publice;

4) obiectul solicitării și motivarea acesteia;

5) semnătura solicitantului ori a reprezentantului său legal sau împuternicit, iar în cazul cererii de audiență transmise în formă electronică – semnătura electronică.

  • Programul audienței

Audiența cetățenilor se efectuează conform Hotărârii Guvernului nr. 250/2024 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea audienţei și Ordinului Secretarului general al Guvernului cu privire la organizarea audienței.

Se stabilește ca se va realiza lunar, în conformitate cu agenda pentru audiențe prestabilită, în coordonare cu conducerea Guvernului și Cancelariei de Stat. 

Audienţa cetăţenilor se efectuează în temeiul înscrierii prealabile a solicitanţilor în baza cererii de audienţă, care se depune la sediu, prin poştă, e-mail: petitii@gov.md sau online prin intermediul paginii web.

  • Programul de audiență la conducerea Guvernului

Audiența persoanelor se stabilește conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 250/2024 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea audienţei 

CONTACTE 

Adresa: Republica Moldova, MD-2012, mun. Chişinău, Piaţa Marii Adunări Naţionale, 1 

Email: cancelaria@gov.md  Telefon: 022-250-372 

Email: petitii@gov.md  Telefon: 022-250-402, 022-250-383, 022 250-310, 022-250-297, 022-250-577, 022-250-300, 

Orar de lucru: Luni - Vineri: 8:00 - 17:00

Programare online:

Максимум 3 файла.
Ограничение 10 МБ.
Допустимые типы: txt, rtf, pdf, doc, docx, odt, ppt, pptx, odp, xls, xlsx, ods.
În temeiul Legii nr. 133/2011 privind protecţia datelor cu caracter personal, îmi exprim consimţământul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal care mă vizează în scopul procesării petiției.
Am verificat datele introduse şi confirm corectitudinea lor, pe proprie răspundere
CAPTCHA
Этот вопрос задается для того, чтобы выяснить, являетесь ли Вы человеком или представляете из себя автоматическую спам-рассылку.